Consumenten kopen bij Albert Heijn ANP

Supermarkt Albert Heijn gaat aan zo'n honderd producten van het eigen merk minder suiker toevoegen. Vanaf eind dit jaar liggen die producten in de schappen.

"We willen mensen inspireren gezonder te eten. We zijn continu bezig om producten te verbeteren. Suiker is een grote verleider het zit in zoveel producten zoals ketchup, yoghurt, tomatensoep en koekjes", zegt een woordvoerster van de grootgrutter.

Zoetstoffen

"In die producten wordt tussen de 10 en 40 procent minder suiker toegevoegd. En komt er een informatiewijzer bij het schap waar de frisdranken staan, waarop consumenten kunnen zien hoeveel calorieën en suikers er in een drankje zitten. We doen dat omdat toch veel mensen met overgewicht kampen."

De supermarkt wil consumenten geleidelijk laten wennen aan minder suiker. In sommige gevallen zal de suiker vervangen worden door andere zoetstoffen.

Plus

Vorige maand maakte supermarkt Plus bekend dat ze de verpakking van ongezonde producten minder aantrekkelijk voor kinderen maken. Van ongezonde artikelen van het huismerk verdwijnen vrolijke figuurtjes en kinderlijke letters. Plus zegt dat overgewicht onder kinderen een groot probleem is.

Vorige week zei de supermarktketen ook groente en fruit in te kopen dat met minder bestrijdingsmiddelen is geteeld. Ook beloofde het bedrijf meer biologisch geteelde groente en fruit te gaan verkopen.

STER reclame