Sjoukje Rietbroek/NOS

Vijf jaar geleden ontplofte er een bom in een café in Marrakech. Sindsdien is het kalm in het Noord-Afrikaanse land, veel kalmer dan in andere landen op het continent. Toch loopt het aantal Westerse toeristen dat Marokko bezoekt terug.

Met ruim 10 miljoen mensen kwamen er in 2015 bijna twee procent minder toeristen dan in 2014. Dat lijkt weinig, maar het toerisme is een van de grootste inkomstenbronnen van Marokko. Daarnaast is er de laatste jaren juist intensief geïnvesteerd in het aantrekken van toeristen.

Was het voorheen nog de financiële crisis die Europeanen en Amerikanen ervan weerhield om op vakantie te gaan, nu mijden toeristen landen als Marokko uit angst voor aanslagen.

"Mensen vergelijken Marokko met landen als Turkije, maar het is hier heel anders", zegt Jawad (26), die verse sinaasappelsap verkoopt op het plein Jemaa el Fna. Het is een van de meest toeristische plekken in Marokko, maar de jonge verkoper voelt zich veilig. "Er is overal beveiliging. Er lopen militairen op straat, maar wat toeristen niet zien, is dat hier ook heel veel politie in burger op het plein loopt."

Er zitten minder toeristen op het Jemaa el Fna-plein Sjoukje Rietbroek/NOS

Hij doelt op de agenten van de toeristenpolitie en van de geheime dienst. Marokko kent een enorm netwerk van dit soort 'stille agenten'. Ze zijn de ogen en oren van de staat en spelen daarmee een grote rol bij de aanpak van terreurdreiging.

Deze week nog werd bekendgemaakt dat in Marokko 52 terreurverdachten zijn gearresteerd. De verdachten zouden aanslagen hebben willen plegen in Marokko, in het bijzonder op toeristische doelen.

Pro-actieve aanpak 

De actie was onderdeel van de pro-actieve aanpak die Marokko hanteert om aanslagen, zowel op eigen bodem als in het buitenland, te voorkomen. Sinds 2013 werden in totaal 38 terreurcellen opgerold en meerdere aanslagen voorkomen. De berichten over dit soort arrestaties en de vele militairen die sinds 2014 in alle steden op straat patrouilleren zorgen ervoor dat in ieder geval de Marokkanen zelf zich veilig voelen.

Nu de toeristen nog, want voor dat veilige gevoel koopt Jawad niks. Hij wil gewoon sinaasappelsap verkopen en daarmee zijn geld verdienen. "Merhaba, welkom, in Marokko. Zeg dat maar tegen de Nederlanders." 

STER reclame