Vleeskuikens, door Wakker Dier plofkippen genoemd
NOS Nieuws

Supermarkten stunten minder met keurmerkloos vlees

Vlees zonder keurmerk is minder vaak in de aanbieding, heeft de actiegroep Wakker Dier vastgesteld. In de eerste helft van 2015 hadden supermarkten bijna 5400 keer 'kiloknallers' in de aanbieding; dat was in de eerste helft van dit jaar 300 keer minder.

Verder nam het aantal aanbiedingen van vlees met keurmerk fors toe: van 585 naar 1770. Het stemt tot tevredenheid bij Wakker Dier, al is er ook teleurstelling dat de twee grootste supermarkten Albert Heijn en Jumbo wel vaker keurmerkloos vlees in de aanbieding hebben.

"Hun beloftes om het aanbod te verduurzamen zijn vooral mooie woorden", zegt campagnemedewerker Anne Hilhorst. "Kiloknallers worden nog steeds als lokkertje gebruikt om klanten de supermarkt in te trekken."

Overgang

Zowel Jumbo als Albert Heijn spreekt dat tegen. "Wakker Dier maakt de definitie van kiloknaller steeds strenger", zegt een woordvoerder van Albert Heijn. "Zo kunnen wij het nooit goed doen."

"Bovendien zit veel van ons vlees in een overgangsjaar. Al het varkensvlees krijgt dit jaar minstens één ster van het Beter Leven-keurmerk, en ook alle vleeswaren krijgen de komende tijd een keurmerk. We hebben al afscheid genomen van de plofkip, en we gaan over op kippenvlees van kippen met een nóg beter leven."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl