In het nieuwe treinstation Breda kun je ook wonen
Het zou een spoorknooppunt van een metropool kunnen zijn, zo oogt het nieuwe station van Breda uit de lucht. Het is dan ook meer dan een plek waar je op de trein kunt stappen. De perrons en stationshal worden omgeven door kantoren, winkels en appartementen.
Vrijdag wordt het complex opgeleverd. Het nieuwe station staat op dezelfde plek als het oude station. Tijdens de verbouwing ging het treinverkeer door.
De capaciteit van het nieuwe station is veel groter dan die van het oude en er is rekening gehouden met groei. NS en ProRail verwachten dat in 2020 dagelijks 57.000 reizigers hier in- en uitstappen tegen 28.000 in 2009.
Hinder
De groei komt vooral omdat Breda aan het HSL-spoor ligt. In de toekomst rijden de internationale treinen vanuit Breda rechtstreeks naar Antwerpen en Brussel. Tot de definitieve opvolger van de Fyra in gebruik is, gaan de treinen naar België nog via Roosendaal.
Breda is de enige Nederlandse stad met een station waar ook gewoond kan worden. De 150 appartementen zijn zo geïsoleerd dat de bewoners geen hinder hebben van treinlawaai. De commerciële ruimtes zijn inmiddels bijna helemaal verhuurd. Van de 20.000 vierkante meter aan kantoren is 90 procent verhuurd, waarvan de Belastingdienst de grootste gebruiker is.