EPA

De makers van het populaire Pokémon Go hebben een nieuwe manier gevonden om geld te verdienen aan het spel. Bedrijven willen dolgraag een hotspot in het spel kopen om meer publiek aan te trekken.

Het eerste bedrijf dat daarvoor een samenwerking is aangegaan met de spelmakers is McDonald's. In Japan, waar het spel net is gelanceerd, zijn alle vestigingen van de hamburgerketen een plek in het spel. Vierhonderd vestigingen zijn Gyms waar spelers met hun Pokémon kunnen vechten. De 2500 andere vestigingen zijn Pokéstops waar spelers nieuwe voorwerpen kunnen ophalen.

Na de aankondiging steeg het aandeel McDonald's Japan naar recordhoogte. 

Hoeveel geld er met de deal gemoeid is, is niet bekendgemaakt. De maker van het spel, het bedrijf Niantic, ziet dit soort deals als de toekomst. "Bedrijven betalen ons om een locatie te zijn op het virtuele spelbord - de veronderstelling is dat het tot meer bezoekers leidt", zei Niantic-topman John Hanke eerder in een interview.

Voor Nederlandse bedrijven is het nog niet mogelijk om een locatie binnen Pokémon Go te kopen, toch proberen sommige nu al spelers van het spel aan te trekken. Zo nodigde elektronicawinkel Media Markt Pokémon-spelers uit om in hun filiaal op jacht te gaan naar de monsters. Het bedrijf beloofde ieder half uur een zogenoemde 'lure' te plaatsen om Pokémon naar het filiaal te lokken.

Albert Heijn speelde in op de hype door een kaart uit te brengen met daarop de Pokémon die bij de filialen zijn gevangen.

2 miljoen spelers

Pokémon Go werd afgelopen zaterdag in Nederland gelanceerd. Volgens onderzoeksbureau Multiscope zijn er inmiddels meer dan 2 miljoen Nederlanders die het spel spelen.

In Japan zijn spelers door een overheidsinstituut gewaarschuwd voor gevaren rond Pokémon Go. Er wordt onder meer geadviseerd om niet je echte naam te gebruiken en om op te letten voor overvallers.

STER reclame