EU: Google misbruikt positie in advertentiemarkt
De Europese Commissie begint een derde mededingingszaak tegen Google. Het bedrijf zou zijn positie op de markt voor online-advertenties hebben misbruikt, en daarmee de concurrentie hebben belemmerd.
"Dat Google groot is, is geen probleem", zegt Eurocommissaris Margrethe Vestager. "Maar het is verboden om die positie te misbruiken om concurrentie te belemmeren."
Advertenties op websites
Google biedt websites de mogelijkheid aan om advertenties te tonen in combinatie met een zoekformulier, waarbij Google en de website de inkomsten delen. Dat doet bijvoorbeeld de Nederlandse privacy-zoekmachine Startpage.com.
Google verbood websites in eerste instantie om advertenties van concurrerende zoekbedrijven te tonen. Dat gebeurt sinds 2009 niet meer, maar het internetbedrijf wil nog wel de beste plekken op een site, eist een minimaal aantal advertenties en recht om advertenties van de concurrenten goed te keuren.
Het gaat nog om een aanklacht; Google heeft nu de tijd gekregen om daarop te reageren. Google laat weten de aanklacht te bestuderen en binnen een paar weken met een reactie te komen.
Google Shopping
Daarnaast heeft de Europese Commissie een eerdere aanklacht aangescherpt. Daarin wordt Google ervan beschuldigd dat het zijn eigen prijsvergelijker voorrang geeft in de zoekresultaten, ten koste van concurrenten. Volgens de Europese Commissie is er aanvullend bewijs dat Google daarbij zijn machtspositie heeft misbruikt.
Dat zijn niet de enige twee zaken tegen Google. Ook verdenkt de commissie Google van machtsmisbruik via zijn mobiele besturingssysteem Android. De internetgigant zou onder meer van fabrikanten eisen dat zijn zoekmachine wordt meegeleverd en als standaard wordt ingesteld.
Boete
In alle drie de zaken gaat het nog om een onderzoek. Google is nog niet door de Europese Commissie gestraft. Het bedrijf kan een boete krijgen die maximaal tien procent van hun jaaromzet bedraagt. De omzet was vorig jaar bijna 75 miljard dollar.