ANP

Op snelwegen waar 130 km per uur gereden mag worden, is de kans dat een ongeluk een dodelijke afloop heeft, groter dan op wegen met een lagere maximumsnelheid. Dat blijkt uit een analyse van door de politie geregistreerde ongelukken van de afgelopen jaren, die de Volkskrant heeft uitgevoerd. 

Op wegen met een 130 km-limiet vielen vorig jaar bij 10 procent van de ongelukken met lichamelijk letsel een of meer doden. Op wegen waar 120 gereden mag worden, had 7,5 procent van deze ongelukken een dodelijke afloop, bij een snelheidslimiet van 100 daalde dat percentage naar minder dan 2 procent.  

Ook uit de cijfers van 2013 en 2014 is af te leiden dat bij ongelukken op wegen waar hogere snelheden zijn toegestaan, vaker doden vallen, schrijft de Volkskrant. 

Ernstiger letsel

Volgens de Volkskrant wordt hiermee voor het eerst met cijfers de stelling van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) onderbouwd dat ongelukken bij hogere snelheden leiden tot ernstiger letsel.

Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Milieu zegt het beeld van de Volkskrant niet te herkennen. In 2015 is het aantal verkeersdoden op snelwegen sterk gestegen, van 52 naar 74. Op de snelwegen waar 130 gereden mocht worden steeg het aantal verkeersdoden van 16 naar 35. 

Maar in de jaren ervoor was er een lichte daling van het aantal doden, ook op 130-kilometerwegen en op basis van één jaar kunnen volgens het ministerie geen conclusies worden getrokken. Volgens het ministerie is er geen eenduidige verklaring voor de sterke toename in 2015.     

Uit de cijfers van de Volkskrant blijkt overigens niet dat op de 130 km-wegen meer ongelukken gebeuren; alleen dat de ongelukken die er gebeuren vaker een dodelijke afloop hebben. 

Onderzoek

Het is onduidelijk of er verband is tussen het aantal doden en de maximumsnelheid van 130, zegt zowel Veilig Verkeer Nederland als de SWOV. Veilig Verkeer Nederland is vooralsnog voor- noch tegenstander van de 130-km-limiet, maar wacht verder onderzoek naar de (on)veiligheid van deze snelwegen af. SWOV wil dat onderzoek graag uitvoeren, in opdracht van Rijkswaterstaat. 

Hoe lastig er conclusies te trekken zijn, illustreerde een woordvoerder van de SWOV tegenover de NOS. Zo zijn wegen waar 130 km mag worden gereden, vaak breed en rustig, waardoor wellicht meer mensen op hun telefoon gaan kijken dan ze zouden doen op smallere en drukkere wegen waar 100 gereden mag worden. 

Veel ongelukken worden veroorzaakt doordat automobilisten achter het stuur met hun telefoon in de weer zijn.  

STER reclame