De ramp in de textielfabriek Rana Plaza in Bangladesh, 24 april 2013 EPA

Het convenant dat vanochtend door tientallen bedrijven en organisaties uit de kleding- en textielbranche wordt gesloten, is "heel erg belangrijk", vindt minister Ploumen. Zij zegt dat consumenten straks gewoon een kledingstuk uit een rek kunnen trekken, zonder zorgen over kinderarbeid. 

Ploumen benadrukt dat het convenant niet alleen wordt ondertekend door kledingbedrijven zelf, maar ook door niet-gouvernementele organisaties en vakbonden. "Zij nemen nu zelf de verantwoordelijkheid op zich om iets te doen aan problemen bij de productie van kleding", zegt Ploumen. Ze wijst daarbij op kinderarbeid, milieuschade, onderbetaling en rampen zoals drie jaar geleden bij Rana Plaza in Bangladesh.

De ondertekenaars spreken af dat zij per merk met een actieplan komen. Daarin staat op welke manier de kleding wordt gemaakt en hoe problemen zo snel mogelijk worden opgelost. "Het hele productieproces en alle risico's, van katoen tot kassa, moeten in beeld worden gebracht", zegt Ploumen. 

'Niet eenvoudig'

De minister is hoopvol dat het convenant gaat werken om misstanden te bestrijden. Ze vertelt dat landen als Bangladesh, India, Pakistan en Cambodja medewerking hebben beloofd. "De kledingindustrie is daar heel belangrijk", zegt ze. "En zij willen kwalijke praktijken natuurlijk ook de wereld uit helpen."

Op de vraag of het convenant misstanden als kinderarbeid nu echt aanpakt, zegt Ploumen te denken dat het in elk geval een belangrijke bijdrage levert. "Het kan natuurlijk zijn dat zich nog problemen voordoen. Want als het eenvoudig was, hadden we het allang opgelost. Maar nu hebben bedrijven de verantwoordelijkheid zelf op zich genomen."

Grote kledingketens als H&M en Primark doen niet mee. "We hebben wel contact met die bedrijven en we willen ook graag dat ze meedoen", zegt Ploumen. "Maar het gaat nu het in eerste instantie om Nederlandse bedrijven die zich hebben aangesloten. Dit is de eerste groep, zo'n 35 procent van de bedrijven. Over een paar jaar willen we dat dat 85 procent is."

STER reclame