Steeds meer 'alleen elektrisch' op het water

time icon

Op de weg is de opmars van het elektrisch rijden onmiskenbaar. Op het water is de populariteit van 'elektrisch' zeker niet minder. Procentueel zelfs groter. Hoewel harde statistiek ontbreekt, zegt het platform elektrisch varen dat ruim drie procent van de pleziervaartuigen alleen accu's als krachtbron gebruikt. Dat is drie keer zoveel als bij auto's.

Steeds meer bedrijven en bedrijfjes leggen zich toe op het bouwen van elektrische boten. Of op de inbouw van elektrische aandrijving in bestaande schepen. 

'Mensen hebben een hybride auto, elektrische fiets, waarom dan geen elektrische boot?'

Verslaggever Jeroen Schutijser bij Jachtwerf Reeuwijk, gespecialiseerd in de bouw van elektrische boten.

De meeste mensen die elektrisch rijden doen dat omdat het uiteindelijk goedkoper is. Je betaalt minder belasting en stroom is minder duur dan benzine. Op het water is stilte de drijfveer. Als de motor bijna geen geluid maakt kan je meer genieten van de stilte of de rustgevende geluiden uit de natuur. 

Elektrische boten worden steeds goedkoper en je kunt er steeds langer mee varen. Met een gemiddelde accu en een niet al te hoge snelheid al gauw zo'n zes tot zeven uur. En oplaadpalen zijn er genoeg. 

Vaarroutes

Steeds meer gemeenten weren lawaaiige scheepvaart. Op een aantal mooie vaarroutes mogen alleen maar stille elektrische boten varen. Heeg-Oudega-Heeg, is de eerste 'stille route' in Friesland. Het provinciebestuur belooft dat er op korte termijn nog drie stille vaarroutes bij zullen komen. Buiten Friesland zijn speciale trajecten aangelegd in onder meer Rosmalen, Beuningen, Nesselande en bij Nieuwkoop.

STER Reclame