ANP

Rederijen in de Amsterdamse rondvaartbranche gaan in verzet tegen een nieuw vergunningstelsel. De markt voor rondvaarten in en om de grachtengordel wordt opengesteld voor nieuwe partijen, de huidige rederijen verwachten dat ze het onderspit zullen delven. Ze laten vanmiddag van zich horen, maar bijzonderheden over het protest zijn niet bekend.

De Amsterdamse rondvaartsector is tot nu toe een gesloten markt. De 135 vergunningen voor grote boten zitten bij bedrijven die al jaren door de grachten varen. De rechter heeft bepaald dat de gemeente de vergunningen opnieuw moet verdelen, waarbij nieuwkomers net zo veel kans maken als de huidige bedrijven.

De rederijen verwachten dat nieuwe gegadigden zich gaan inschrijven met kleinere vaartuigen en dat de huidige partijen ernaast grijpen. "Dan zijn wij met onze dertig grote monumentale boten kansloos", zegt een werknemer van rederij Kooij. Hij verwacht dat hij moet opboksen tegen bedrijven als Easyjet en Disney.

Drukker

Het nieuwe stelsel gaat in 2020 in en geldt voor boten van 14 tot 20 meter, voor kleinere vaartuigen is geen vergunning nodig. De gemeente let bij de toewijzing onder meer op de lengte. Vaartuigen van 14 meter hebben meer kans dan die van 20 meter. Boten die geluidloos zijn en die geen uitlaatgassen produceren, hebben ook een streepje voor.

De boten die nu door de grachten varen, zijn over het algemeen wat langer en maken dan ook minder kans, zeggen de huidige rondvaartbedrijven. Ze verwachten dat nieuwe partijen boten inzetten die korter zijn dan 14 meter en dus zonder vergunning hun gang kunnen gaan. Dan wordt het op de grachten nog drukker dan het al is, zeggen ze.

Centimeter

Wethouder Udo Kock (Financiën en Water) verwacht ook een groei van het aantal kleine boten. "Maar de markt voor de grotere boten blijft zeer aantrekkelijk. We zullen de vergunningen daarvoor eerlijk moeten verdelen. Dat is nu een monopolie en dat mag niet meer."

De vrees van de huidige reders dat ze geen kans maken tegen partijen die inschrijven met boten van 14 meter, deelt Kock niet. "Als die er ook maar een centimeter afhalen, hoeven ze geen vergunning aan te vragen. Die zullen dus niet meedingen."

In de Amsterdamse rondvaartsector werken duizend mensen. Naar schatting vervoeren die jaarlijks 4 miljoen toeristen.

STER reclame