Oud-Volkswagentopman Martin Winterkorn hoeft voorlopig niet als getuige voor de rechter te verschijnen in Nederland. EPA

De oud-topmannen van Volkswagen die aan het roer stonden toen het schandaal met de sjoemelsoftware naar buiten kwam, hoeven niet als getuigen voor de Nederlandse rechter te verschijnen. Hetzelfde geldt voor VW-dealers en importeur Pon. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam besloten.

De Stichting Volkswagenaudiclaim had daar om gevraagd om bewijzen te verzamelen voor de schuldvraag in het dieselschandaal. De stichting treedt op namens zo'n 6000 rijders van een auto die is uitgerust met de sjoemelsoftware. 

"Wij willen weten wie deze fraude heeft bedacht en wie er allemaal van wisten", zegt Pieter Lijesen van de stichting. "Dat maakt onze zaak sterker als we straks een claim willen indienen. We bekijken nu of we in hoger beroep gaan. Anders zullen we de zaak tegen Volkswagen voortzetten zonder deze getuigenverhoren. Mogelijk dat ze in een proces later alsnog worden opgeroepen."

Onderzoeken

De rechtbank wees het verzoek tot het verhoren van getuigen af omdat er al verschillende onderzoeken lopen naar het schandaal bij Volkswagen. De rechter wil eerst afwachten wat daar uitkomt. Volkswagen heeft ook een eigen onderzoek lopen. Daar is nog niets over naar buiten gekomen, behalve dat de top van het bedrijf geen blaam zou treffen.

Volkswagen erkende vorig jaar september dat het heeft gerommeld met zo'n 11 miljoen auto's wereldwijd. Met speciale software werden de milieuautoriteiten om de tuin geleid bij toelatingstests. Daardoor leek het dat de auto's minder stikstofoxide uitstootten dan ze in werkelijkheid doen. In Nederland gaat het om 160.000 auto's, vooral Volkswagens en Audi's, een merk dat ook tot de Volkswagen-groep behoort.

5000 dollar

In de Verenigde Staten is Volkswagen vrij snel om de tafel gegaan met verschillende partijen om tot een schikking te komen. De verwachting is dat iedere eigenaar van een sjoemeldiesel zo'n 5000 dollar schadevergoeding tegemoet kan zien. Volkswagen wil in de VS snel een schikking treffen omdat de verwachting is dat het concern in een rechtszaak nog veel hogere bedragen aan boetes moet betalen. In Nederland loopt Volkswagen dat risico niet. Dat komt doordat hier andere regels gelden. 

STER reclame