Een piloot van Air France bij de vorige grote staking in 2014 AFP
NOS Nieuws Economie

EasyJet en Air France; waarom staken piloten eigenlijk?

Hebben piloten wel een goede reden om te staken? Dat moet de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) zich de laatste weken steeds opnieuw afvragen.

Piloten van Air France en EasyJet dreigen de komende dagen te gaan staken. De oorzaak ligt in langslepende conflicten tussen de vakbonden en de luchtvaartmaatschappijen. In het ene conflict is een staking volgens de VNV wel een goed pressiemiddel, in het andere niet. Hoe zit dat?

EasyJet

Bij EasyJet hebben de beoogde stakingen te maken met de arbeidsvoorwaarden. Nederlandse piloten die bij EasyJet vliegen worden vertegenwoordigd door de VNV, die met het management van EasyJet tot een nieuwe cao wil komen. Omdat dat al een tijd niet lukt, roept de VNV de piloten op te gaan staken.

De VNV wil allereerst iets doen aan de volgens hen te zware roosters. Piloten zouden te veel vlieguren moeten maken bij de Britse prijsvechter. Dat zou voor stress en vermoeidheid zorgen, waardoor de veiligheid in het gedrang komt. 

EasyJet vindt dat de roosters in orde zijn. "In Europa is een norm gesteld van 900 vlieguren per jaar. Onze piloten in Amsterdam vliegen er maximaal 760 per jaar. Dat betekent dat ze 15 procent binnen de norm zitten", aldus een woordvoerder.

EasyJet zou volgens de VNV maar een fractie van het salaris doorbetalen als piloten ziek worden. Ook zou de maatschappij veel te weinig bijdragen aan de pensioenen.

VNV-voorzitter Steven Verhagen claimt dat EasyJet "voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten". De maatschappij wil goed opgeleide Nederlandse piloten in dienst, maar tegelijk de arbeidskosten zo laag mogelijk houden.

Air France-KLM

Bij Air France-KLM is de situatie ingewikkelder. Zowel de Nederlandse als de Franse piloten maken zich sinds de fusie in 2004 zorgen over de verdeling van het werk en het geld tussen KLM en Air France, die nog altijd als twee aparte maatschappijen opereren. Dat leidt tot conflicten tussen piloten en het management. Maar ook tussen de piloten onderling.

Zo is diezelfde VNV - die EasyJet-piloten oproept tot staken - niet blij met de huidige stakingsplannen van de Franse pilotenvakbond SNPL.

De Franse piloten zijn boos dat ze 2 procent van hun loon moeten inleveren. KLM heeft al een akkoord bereikt over de lonen. De Fransen willen bovendien dat de werkgelegenheid behouden blijft nu Air France heeft moeten snijden in haar routenetwerk. Ze zijn bang dat KLM in de toekomst nog meer werk afsnoept, omdat KLM het financieel beter doet en de organisatie door bezuinigingen slagvaardiger is geworden.

De VNV noemt de timing van de beoogde staking slecht, omdat de nieuwe topman van Air France nog moet aantreden. Ook vindt de VNV dat de Franse piloten te weinig doen om bij te dragen aan vernieuwingen binnen de luchtvaartmaatschappij.

'Stakingen bij EasyJet zijn revolutionair, bij Air France een stuk minder'

KLM-topman Pieter Elbers is het met de VNV eens. "Air France is, net als KLM, juist bezig samen met al haar werknemers stappen te zetten op weg naar herstel. De eerste resultaten hiervan zijn net zichtbaar", laat Elbers zijn personeel weten. Hij is bang dat een Franse staking schade toebrengt aan de bedrijfsvoering en reputatie van KLM.

"Een mogelijke staking drukt op de winst- en verliesrekening van Air France. KLM is evenwel onderdeel van de Air France-KLM-groep en de negatieve uitstraling van deze mogelijke staking heeft derhalve ook effect op KLM", zegt Elbers.

Volgens luchtvaarteconoom Hans Heerkens kan een staking zo'n 20 miljoen euro per dag kosten. De vorige grote staking bij Air France, in 2014, kostte Air France-KLM destijds bijna een half miljard euro.

Het verdelen van zo'n kostenpost over beide maatschappijen zou de onenigheid tussen de Nederlandse en Franse piloten verder kunnen vergroten.

STER reclame