'Zelfstandigheid ProRail opheffen is onverstandig"
Het is een slecht plan om spoorbeheerder ProRail bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu onder te brengen, vinden alle partijen op het spoor. Staatssecretaris Dijksma zei onlangs dat zij het toezicht op de BV op die manier wil versterken.
ProRail lag de laatste jaren vaak onder vuur. Het bedrijf zou verantwoordelijkheid zijn voor de vele verstoringen op het spoor. Maar in een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer bleek vandaag dat er inmiddels anders tegenaan wordt gekeken: het gaat eindelijk net de goede kant op en nu ingrijpen in de structuur van het bedrijf is onverstandig.
Topman Eringa van ProRail, die eerder ziekenhuisdirecteur was, vergeleek het spoorbedrijf met een herstellende patiënt. Die moet je niet ineens gaan opereren, maar rustig de tijd gunnen om weer op te krabbelen. "Vertrouwen op het auto-immuunsysteem van ProRail is beter dan nu een grote ingreep plegen."
Hij wees erop dat de afgelopen dagen niet de beste in de geschiedenis van zijn bedrijf waren. Er waren veel vertragingen rond Utrecht door wisselstoringen. Maar volgens hem zit ProRail op dit moment "op een punctualiteit van 90 procent". Hij gaf wel toe dat zijn bedrijf vooral goed is in geplande zaken. "De acute zorg kan nog wat beter."
Alle andere sprekers waren het met Eringa eens. NS-topman Van Boxtel zei dat de samenwerking tussen NS en ProRail juist beter gaat. Hij denkt dat nu ingrijpen de verkeerde beslissing op het verkeerde moment is. "Natuurlijk mag je een discussie voeren over de structuur van ProRail, maar dan wel graag op het goede moment."
Van Boxtel wees erop dat hij en Eringa beiden ongeveer een jaar in functie zijn en de kans moeten krijgen om zaken te verbeteren. Hij zei dat de reiziger er het meest bij gebaat is als hij en de ProRail directeur elkaar bijna elke dag opzoeken, als het niet goed gaat op het spoor.
Ook voorzitter Kruyt van reizigersorganisatie Rover zegt dat het plan van Dijksma weinig zoden aan de dijk zet. "We hadden kritiek en we hebben kritiek op ProRail. Maar je kunt je afvragen of weghalen van de Raad van Commissarissen, waar het op neer komt, de oplossing is waar de reizigers mee geholpen zijn."
In het gesprek met de Tweede Kamer kwam ook het onderbrengen van ProRail en NS in een holding ter sprake. Ook dat was een slecht idee, vonden de deelnemers aan het gesprek. Eringa zei dat er zo'n dertig tot veertig vervoerders op het Nederlandse spoor zijn. "En ProRail is van iedereen, ook van de goederenvervoerders."