Extra les aan peuters met taalachterstand helpt
Het heeft zin om peuters (2,5 tot 4 jaar) met een taalachterstand op de crèche of peuterspeelzaal Nederlandse les te geven. Op die manier kan de woordenschat zó worden uitgebreid dat de achterstand op andere kinderen wordt gehalveerd.
Dat blijkt uit enkele onderzoeken die staatssecretaris Dekker van Onderwijs naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Een bijkomend effect van de taalles is dat kinderen zich beter leren concentreren. Extra rekenles heeft geen effect, staat in de onderzoeken.
Steuntje
Dekker is blij dat de zin van voorschoolse educatie is aangetoond. "Er was de afgelopen tijd veel twijfel over het nut van voorschoolse educatie in Nederland", zegt de staatssecretaris. Hij noemt het goed dat kinderen al op jonge leeftijd een extra steuntje in de rug krijgen.
Bij voorschoolse educatie krijgen kinderen op een peuterspeelzaal of de in crèche taal- en rekenles. Dat gebeurt spelenderwijs. In sommige steden, zoals Amsterdam en Rotterdam, zijn speciale peuterspeelzalen waar de taalachterstand wordt aangepakt.
Certificaat
De extra lessen hebben het meeste effect als er meer kinderen met een achterstand bij elkaar zitten, zeggen de onderzoekers. Dan kunnen kinderen beter geholpen worden.
Dekker wil doorgaan met de voorschoolse educatie, maar alleen voor peuters "die het echt nodig hebben".
De kwaliteit van voorschoolse instellingen moet wel worden verbeterd. Een medewerker mag geen "cursus van een paar uur" volgen, maar moet een echt certificaat halen.