Virtualrealitybrillen in de supermarkt: wordt het een massaproduct?

time icon
Reuters
Geschreven door
Nando Kasteleijn
Techredacteur

Supermarkt Albert Heijn verkoopt vanaf vandaag virtualrealitybrillen voor een paar euro. Je hebt dan alleen je smartphone nodig om dingen in virtual reality te kunnen zien. Hiermee wordt de technologie opeens beschikbaar voor een groot publiek, terwijl de kwaliteit nog niet altijd goed is.

Hoe werkt de vr-bril van de Albert Heijn?

Naast de bril, die je dus bij de AH kunt kopen, heb je een app nodig: Dino's. Deze is voor Android en iOS beschikbaar. De app werkt met en zonder vr-bril. In de app komen klanten bioloog Freek Vonk tegen, die je van alles uitlegt over dinosaurussen.

Je hebt virtual reality momenteel in drie 'smaken'. De meest simpele vorm bestaat uit een smartphone en een kartonnen of plastic doos. Google heeft dit al enkele jaren in de vorm van Google Cardboard. Elke telefoon is hier in te plaatsen en zo kun je dus op simpele wijze virtual reality zien.

Kartonnen dozen

Dit biedt de Albert Heijn vanaf nu ook aan. Doordat het voor alle smartphones geschikt is, kan de ervaring soms tegenvallen. Dat komt doordat niet alle telefoons beschikken over onder meer een hoge beeldkwaliteit.

Samsung probeert dat voor te zijn. De smartphonemaker heeft voor zijn duurste smartphones een speciale telefoonhouder gemaakt: de Gear VR. De schermen van de toestellen S6 en S7 zijn volgens Samsung van een zo'n kwaliteit dat de ervaring hierin veel beter is dan bij de kartonnen dozen. Daarnaast volgt de Gear het hoofd van gebruiker, waardoor die minder snel last zal hebben van misselijkheid.

De beste vr-ervaring vind je in brillen van bijvoorbeeld Oculus (onderdeel van Facebook) en HTC. Hier komt geen smartphone aan te pas en de ervaring is goed, omdat er een krachtige grafische kaart aanwezig is. Er zit alleen een flinke adder onder het gras: om deze brillen te kunnen gebruiken heb je een losse computer nodig die de bril kan aansturen. Dergelijke systemen kosten nu nog meer dan duizend euro.

Gimmick

"De vraag is nu of de bril na het bereiken van de massa de gimmick-fase kan ontstijgen", zegt René Glas. Hij is docent aan de Universiteit Utrecht en doet veel onderzoek naar de ontwikkelingen rond virtual reality. “De kwaliteit van de Google Cardboard en vergelijkbare producten is dermate laag dat mensen vrij snel zullen zeggen: is dit het?"

“Maar hiermee wordt virtual reality wel beschikbaar voor een grote groep mensen en dat is belangrijk", erkent Glas. "Het is nu de vraag of dit product de komende tijd sociaal geaccepteerd gaat worden."

We staan pas aan het begin van alle ontwikkelingen. Nu moet je voor een goede ervaring dus eigenlijk nog een losse computer hebben, maar dat kan snel veranderen. Waardoor je straks alleen nog maar een smartphone nodig hebt.

"Een van de belangrijkste ontwikkelaars bij Oculus is John Carmack. Hij is een soort halfgod binnen die wereld en hij heeft ervoor gekozen zich met name te richten op de ontwikkeling van virtual reality voor smartphones. Dat zegt wat", denkt Glas.

Mogelijkheden

Dan is het nog de vraag wie virtual reality gaat gebruiken. Een vaak genoemde suggestie: de game-industrie. Maar er zijn meer mogelijkheden, zoals het onderwijs, waar je leerlingen bijvoorbeeld voor het eerst heel makkelijk naar allerlei plekken in de wereld kunt brengen. Hetzelfde geldt voor de medische wereld.

"Onlangs kreeg ik een demonstratie van een chatbox in virtual reality", zegt Glas. "In plaats van dat je zit te staren naar tekstballonnetjes, zie je virtuele mensen gewoon in een ruimte staan. Dat maakt conversaties heel apart en bijzonder. Toen snapte ik opeens wat Mark Zuckerberg (topman van Facebook, red.) bedoelde met dat virtual reality het sociale leven nog veel socialer kan maken."

Voordat iedereen rondloopt met zo'n bril zijn we wel een paar jaar verder. Facebook, dat druk bezig is met virtual reality, voorspelt dat het nog zo'n tien jaar duurt voordat het breed geaccepteerd is. Of dat klopt, is afwachten. 

"Je kunt het vergelijken met de iPhone", vult Sander Duivestein aan. Hij is trendwatcher bij ict-dienstverlener Sogeti. "Die bestaat nu bijna tien jaar. In al die jaren is er zo veel veranderd. Ik denk dat dat ook bij virtual reality gaat gebeuren.” 

Wat dat betreft zijn de virtualrealitybrillen van Albert Heijn de eerste echte test om te zien of virtual reality net zo groot kan worden als de smartphones.

STER Reclame