Een controlebericht van NL-Alert
NOS Nieuws

Testbericht niet ontvangen of negen keer? NL-Alert heeft antwoord

Vanmiddag om 12.00 uur is er weer een NL-Alert binnengekomen op alle Nederlandse mobieltjes. Of niet. Of vijf keer. Zoals elk jaar verliep het halfjaarlijkse testmoment niet bij iedereen vlekkeloos.

Toch is de organisatie achter het testbericht tevreden. "Er lijken geen grote storingen te zijn geweest. Het bericht is in heel het land verstuurd en door alle providers", zegt woordvoerder Lodewijk Hekking van het ministerie van Veiligheid en Justitie, waar NL-Alert onder valt.

In voorgaande jaren waren er ook steeds klachten. Vooral de overgang naar het 4G-netwerk verliep moeizaam.

Hoeveel mensen het testbericht hebben ontvangen (of niet) kan Hekking niet zeggen. "We hebben geen grote uitleesmachine waarop we kunnen zien hoeveel mensen het bericht hebben gekregen. We doen een steekproef onder 2000 mensen boven de 12 jaar. Over twee, drie weken weten we de uitslag."

Het vandaag verstuurde NL-Alert

Voor wie problemen meldt op Twitter, heeft NL-Alert webcare ingeschakeld. "Normaal krijg je als ministerie niet zoveel tweets. Maar dit bericht ziet iedereen tegelijkertijd op zijn telefoon binnenkomen. Daarom zaten er nu om 11.45 uur vijf mensen klaar."

De vragen zijn voorspelbaar, want dit was niet onze eerste test, zegt Hekking. Vragen over waarom het bericht niet binnenkwam komen zoveel voor, dat NL-Alert een diagram met mogelijke antwoorden heeft gemaakt.

Ook zijn er klachten dat het bericht meerdere keren binnenkwam: twee, vijf, negen keer. "Dat kan gebeuren als je tussen twee zendmasten zit of van a naar b reist", weet Hekking. Het testbericht wordt een half uur lang verzonden, het kan zijn dat je hem dan nog een keer krijgt."

Ook de enkeling wiens telefoon per ongeluk geblokkeerd wordt door het berichtje, biedt NL-Alert soelaas. Een belletje met Sony is vaak voldoende, het is een bekende bug van het merk.

"Ik zag ook een paar mensen die zeggen dat ze nooit om zo'n bericht hebben gevraagd. Dat ze bang zijn voor hun privacy. De meeste telefoons ontvangen het bericht tegenwoordig automatisch, maar het kan worden uitgezet. Op onze site staat een overzicht wat je per merk moet doen."

Op Twitter wordt er ook geklaagd dat het geluid van de melding soms hard binnenkomt. Bij de een is het een beschaafd pingeltje, alsof er een sms binnenkomt. Maar een ander hoort een alarmtoon die door merg en been gaat.

Hekking: "Dat kan per telefoon verschillen. Meestal kun je het aanpassen in de instellingen." Overigens denkt de woordvoerder dat de NL-Alert altijd mensen zal overvallen. "Mensen schrikken ook nog van de sirenes die je op de eerste maandag van de maand hoort. Dat zul je houden."

"Maar door dit soort testberichten is het wel zo dat als ze een echt bericht krijgen, ze het normaler vinden en weten wat ze moeten doen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl