'Ik heb moeten rennen voor mijn leven om niet onder de trein te belanden'

NOS

"Laatst nog zat ik er bijna tussen", zegt een vrouw op station Amsterdam Centraal. "Maar ik was net op tijd, dus het is goed afgelopen. Ik zal het misschien nog wel eens doen." Veel reizigers proberen nog ná het fluitsignaal de trein in te stappen, blijkt uit een enquête van de NS. Dat levert soms gevaarlijke situaties op én vertragingen.

Daar weet Rogier Deumes uit Maastricht alles van. Hij kwam bijna om het leven toen hij op het laatste moment de trein in wilde. "In één hand had ik een plastic tas, met de andere probeerde ik in een opwelling de deur van een stoptrein tegen te houden. Mijn hand kwam daarbij klem te zitten tussen de deuren. Het perron was verlaten en de conducteur zat al in de trein. In de trein zag ik niemand die aan de noodrem kon trekken."

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Te laat de trein inrennen, dat kan gevaarlijk zijn

Toen Deumes zich realiseerde dat zijn hand klem zat, begon de trein te rijden. "Ik heb moeten rennen voor mijn leven om niet onder de trein te belanden", zegt hij. "Ik kan me goed herinneren dat ik, kijkend naar de in beweging komende wielen, dacht dat ik binnen nu en het bereiken van het einde van het perron 'iets' moest doen om mijn benen niet te verliezen. Na 25 of 50 meter meesprinten met de trein heb ik in een laatste poging mijn hand kunnen losrukken met de gedachte: beter één of twee vingers kwijt dan onder de trein getrokken worden." Wonder boven wonder bleef hij ongedeerd.

Volgens Deumes denken veel mensen dat een treindeur hetzelfde werkt als een liftdeur; dat een sensor ervoor zorgt dat een deur opengaat als er iets tussenkomt. Dat is bij sommige treindeuren inderdaad het geval, maar bij de meeste niet. Hij raadt iedereen af om te doen wat hij deed.

Campagne

De NS voert sinds vorige week campagne om het aantal mensen dat ná het fluitsignaal instapt, te verlagen. Er hangen op de stations posters met de tekst: 'Vanaf nu: fluiten = niet meer instappen'. 43 procent van de conducteurs maakt gevaarlijke situaties mee doordat mensen op het laatste moment de trein proberen in te springen.

Vanaf nu: fluiten = niet meer instappen NS

NOS-verslaggever Roel Pauw was vanochtend in de spits op Amsterdam Centraal om te kijken of er echt zo veel overtreders zijn. "Ik heb ze nog niet gevonden, maar toch gebeurt het heel erg vaak dat reizigers na het fluitje instappen, volgens de conducteurs. Dat ze nog even snel tussen de deuren doorglippen en daarbij griezelige dingen uithalen, zoals schoenen en koffers tussen de deur, en soms zelfs een kinderwagen."

Pauw zag weinig zondaars vanochtend, maar veel mensen die hij sprak gaven toe wel eens de regels te overtreden. "Als de deur nog open is en het fluitsignaal gaat is het wel verleidelijk om in te stappen", zegt een reiziger. Een ander: "Als mensen iets moeten halen, gaan ze over lijken. Het ligt er een beetje aan waar je heen moet."

Als je heel het station hebt over gerend en het fluitje gaat, spring je toch nog!

Reactie op Facebook

De reacties op de NOS-Facebookpagina over dit onderwerp zijn verdeeld. Passagiers moet gewoon eerder van huis gaan om hun trein te halen of wachten op de volgende trein als ze niet op tijd zijn, vinden veel mensen. "Het is niet normaal wat je soms ziet gebeuren. En als het misgaat, heeft de NS het weer gedaan", schrijft iemand.

Anderen leggen het probleem bij het spoorbedrijf. "Sommige overstappen hebben ook wel heel weinig tijd (al dan niet door vertraging)! En als je dan heel het station hebt over gerend en het fluitje gaat, spring je toch nog!" En: "Het gebeurt regelmatig dat reizigers nog niet eens uitgestapt zijn en er buiten hele hordes mensen staan en dat er al gefloten wordt. Dat veroorzaakt meestal ook dit soort situaties."

Punctualiteit

Conducteurs hebben wel de bevoegdheid om overtreders te beboeten, maar dat gebeurt volgens de NS niet meer dan dertig keer per jaar. "Ze hopen echt op het goede gedrag van de reizigers, want die hebben er zelf uiteindelijk ook last van want de treinen raken vertraagd", aldus Pauw.

71 procent van de conducteurs die aan de enquête meededen, zegt dat ze meerdere keren per dag onnodige vertraging oplopen doordat een reiziger ná het fluitsignaal instapt. Krijgt de reiziger nu de schuld van de vele vertragingen bij de NS? "Een woordvoerder van de NS was daar heel helder over", zegt Pauw. "Hij zei dat de NS in de eerste plaats verantwoordelijk is voor de punctualiteit van de dienstregeling, maar het helpt natuurlijk wel als de reizigers zelf ook hun verantwoordelijkheid daarin nemen. Dus wat de NS betreft is het een beetje van allebei."

STER Reclame