Blokken traditionele savon de Marseille
NOS Nieuws

Marseille ruziet over traditionele zeep

Zeepmakers uit de Provence ruziën over de beroemde savon de Marseille, Marseille-zeep. De traditionele zeep uit de regio kan op een Europese lijst komen van beschermde producten, maar rekkelijken en preciezen zijn het niet eens over het productieproces.

De Vereniging van Marseille-zeepfabrikanten (AFSM) diende vorig jaar een verzoek in voor een 'beschermde geografische aanduiding'. Als die aanvraag wordt goedgekeurd, krijgt de zeep als net gruyère, Ardennerham en Edammer kaas een beschermde status. De naam mag dan alleen worden gebruikt door regionale producenten die aan strikte voorwaarden voldoen om de authenticiteit te garanderen.

De blokken zeep worden gesneden

Vier ambachtelijke producenten uit de regio, verenigd in het Verbond van Marseille-zeepzieders (UPSM), vinden dat de regels veel te ruim zijn opgesteld. Zo staan ze erop dat er olijfolie wordt gebruikt voor de productie, terwijl de AFSM ook kokos- en palmolie goedkeurt.

"We willen dat de fijnste grondstoffen worden gebruikt", stelt de UPSM in een petitie die al bijna 125.00 keer getekend is. "Daar hoort olijfolie bij, een iconisch symbool voor onze prachtige Provence."

De UPSM wil verder toevoegingen als parfum en kleurstoffen verbieden. Bovendien moet de zeep volledig worden gemaakt in het departement Bouches-du-Rhône. Andere zeepmakers importeren halffabricaten van elders.

Een zeepmaker keurt het eindproduct

De twaalf fabrikanten van de AFSM, waaronder het grote L'Occitane, denken dat de critici hun concurrentie willen beperken. Bovendien, redeneren ze, leidt een verbod op toevoegingen tot saaie blokken groene of beige zeep. "Dan voldoe je niet aan de verwachtingen van 90 procent van onze klanten."

Het Franse merkbureau INPI houdt tot 12 juni een inspraakronde om alle meningen te horen. Daarna zal het waarschijnlijk nog enkele maanden duren voordat er een definitief besluit is.

De zeep-soap wordt in Frankrijk kritisch gevolgd, omdat het de eerste keer is dat een beschermde geografische aanduiding wordt toegekend aan iets anders dan een voedingsmiddel.

"We willen zo flexibel mogelijk zijn als kan, maar kwaliteit staat voorop", benadrukt een INPI-woordvoerder tegen persbureau AFP. "Als de aanduiding wordt gezien als een marketingtruc, dan kan dat de doodsteek zijn."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl