NOS Nieuws

Weekendje weg niet meer bedorven door nare nasmaak van parkeerkosten

Met koffer en al verlaat je het hotel op zoek naar de automaat in de parkeergarage. Als je daar eindelijk bent en een tijdje in de rij hebt gestaan, komt de stevige rekening van een weekendje parkeren. Het was een leuke stedentrip, maar de afsluiting kan beter.

Een hotel in Haarlem is een van de bedrijven in deze stad die zijn gasten zo niet meer laten gaan. Voortaan kunnen klanten bij het vertrek de parkeerkosten afrekenen aan de hotelbalie en dan rechtstreeks naar de auto lopen. Bij de uitgang gaan de slagbomen omhoog dankzij een camera die de kentekens herkent van auto's waarvoor het parkeergeld is betaald.

Op die manier willen we voorkomen dat onze klanten een vervelende nasmaak van een verder prettig verblijf overhouden, zegt hotelmanager Joost Keus. "Zo zijn ze eerder bij hun auto en kunnen ze meteen uitrijden."

Veel gebeld

Sinds deze mogelijkheid er is, wordt in de reviews over het hotelverblijf op internet niet meer geklaagd over de wandeling van de hotellobby naar de auto. "Aan de parkeerkosten kunnen we niets doen, maar als ze in het hotel betalen, vinden de klanten het minder erg dat ze een paar tientjes kwijt zijn aan parkeerkosten."

Voor deze service maakt het hotel gebruik van een app van de gemeente. Voor zover bekend is Haarlem de eerste gemeente waar dit systeem bestaat. Bedrijven in de stad hebben veel interesse, zegt Robert Oosting van het bedrijf dat de app voor de gemeente exploiteert. "Er wordt door winkeliers en horeca-ondernemers veel over gebeld. We hebben er hoge verwachtingen van."

De privacy komt niet in gevaar, zegt Oosting. "De data worden niet langer bewaard dan nodig is. De gegevens worden alleen gebruikt om parkeerkosten te betalen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl