Zwitserse recordtunnel biedt kansen voor Rotterdamse haven

EPA

Met een lengte van 57 kilometer is het de langste spoorwegtunnel ter wereld, dwars door het Gotthardmassief in Zwitserland. Na zeventien jaar boren en bouwen gaat die vandaag open. En dat is goed voor de economie in heel Europa, zegt Rico Luman van het Economisch Bureau van ING, want de noordelijke en zuidelijke helft van Europa worden hiermee beter met elkaar verbonden.

"De Zwitsers noemen het een cadeau aan Europa", zegt Luman in het NOS Radio 1 Journaal. "En daar kan Nederland dus ook van profiteren, omdat de Nederlandse havens een gateway zijn naar Europa. Zij leveren ook aan het westen van Europa en Italië. Met deze nieuwe spoortunnel komt dat een stuk dichterbij te liggen."

De nieuwe tunnel ligt een stuk dichter bij het zeeniveau van zijn voorganger EPA

Vanwege de beperkingen van de oude Gotthardtunnel ging nog veel transport via de weg en niet via het spoor, zegt de ING-specialist. Het nieuwe spoor ligt met 550 meter boven het zeeniveau, een stuk lager dan de oude tunnel die op 1150 meter hoogte ligt.

Daardoor is vanaf nu nog maar één locomotief nodig om een goederentrein te trekken, in plaats van drie. Ook kunnen er meer treinen per dag over het nieuwe traject rijden. "Dus deze verbinding wordt een stuk efficiënter", zegt Luman.

Het is wel zaak dat de Nederlandse havens hun voorsprong behouden qua kwaliteit.

Rico Luman, Economisch Bureau van ING

Toch moet de Rotterdamse haven wel op zijn tellen passen. Vooralsnog is er weinig concurrentie tussen de Rotterdamse haven en de havens in Italië, maar dat kan veranderen.

Nu zijn de havens van Italië een stuk minder ontwikkeld dan die in Rotterdam, zegt Luman. "De Italiaanse havens hebben niet zo'n schaalgrootte als Rotterdam en ook niet zo'n groot zeenetwerk. Ook zijn de verbindingen vanuit Italië naar de nieuwe Gotthardtunnel nog niet zo optimaal, maar daar wordt aan gewerkt."

"Uiteindelijk kun je vanuit Zuid-Europese havens ook makkelijker naar Zuid-Duitsland, dus is het wel zaak dat de Nederlandse havens hun voorsprong behouden qua kwaliteit", waarschuwt Luman.

STER Reclame