Veel klachten over accu e-bikes
De Fietsersbond krijgt geregeld klachten van mensen die teleurgesteld zijn over de levensduur van de accu van hun elektrische fiets. "De accu is vaak na 2 of 3 jaar kapot, maar dat wordt de consument bij aankoop niet verteld", zegt de Fietsersbond.
Volgens de bond is de accu een van de duurste, maar ook het minst duurzame onderdeel van de e-bike. Consumenten zouden daarover slecht worden voorgelicht. "Bij de aankoop van een e-bike wordt niet duidelijk gezegd dat de accu na een paar jaar moet worden vervangen en wat zo'n nieuwe batterij kost", stelt Kees Bakker, e-bikespecialist bij de Fietsersbond.
Accu is merkgebonden
Een nieuwe accu kost tussen de 500 en 600 euro. De accu's zijn merkgebonden, dus de consument is voor de prijs afhankelijk van de fabrikant. Volgens de Fietsersbond zou een nieuwe batterij hooguit 300 euro hoeven kosten.
Vooral mensen die de elektrische fiets in de winter niet gebruiken reageren teleurgesteld, zegt Bakker. "Deze mensen maken weinig kilometers en denken dat de accu daardoor ook langer meegaat. Dat is niet het geval, want in een koude berging gaat de kwaliteit van de accu juist hard achteruit."
Fabrikant Sparta zegt in een reactie dat de voorlichting inderdaad beter kan, maar zegt ook dat accu's onderhevig zijn aan slijtage. "Na anderhalf jaar of twee jaar neemt de capaciteit van de accu af."
De elektrische fiets is populair in Nederland. Sinds 2010 zijn er ruim een miljoen exemplaren verkocht.