Reizigers hebben weinig begrip voor het uitlopen van de werkzaamheden

Reizigers op Utrecht Centraal reageren verdeeld op de uitgelopen werkzaamheden rond het station, waardoor in de ochtendspits veel minder treinen reden dan normaal. Veel reizigers hebben geen goed woord over voor de situatie, maar er zijn ook begripvolle reacties.

Op Twitter spreken reizigers van "ellende" en "prutsers" bij spoorbeheerder ProRail. Die werkte dit weekend aan het spoor rond Utrecht Centraal, maar kon de werkzaamheden niet op tijd afronden. Inmiddels rijden op alle trajecten rond Utrecht weer treinen, zij het met vertraging.

Ondanks de uitval van veel treinen is er onder reizigers ook begrip. "Je hebt mensen die mopperen, maar er zijn ook genoeg mensen die zeggen dat ze toch wel op hun bestemming komen. Het valt reuze mee", zegt NOS-verslaggever Mattijs van de Wiel vanuit de stationshal. 

Sommige reizigers hadden ondanks de waarschuwingen om het station te mijden, geen enkele last van de storingen. 

Reizigersorganisatie Rover noemt de uitloop van de werkzaamheden onbegrijpelijk. De planning van ProRail had veel beter gemoeten, zegt woordvoerder Chris Vonk. "ProRail kan niet met de mededeling komen dat de reiziger pech heeft gehad."

Rover wijst erop dat reizigers afgelopen vrijdag, toen de werkzaamheden begonnen, de mogelijkheid hadden om zich daarop voor te bereiden of andere routes te nemen. "Dat was vandaag niet het geval."

Verder vinden niet alle reizigers de informatievoorziening helder. De NS waarschuwde vanochtend via Twitter zelf voor "zeer beperkt treinverkeer" vanaf Utrecht Centraal, maar er zijn tal van treinen die daar toch vertrekken en aankomen. 

STER reclame