Meerijdienst Blablacar Blablacar

Carpooldienst Blablacar wil ook gaan bezorgen

tijd van publicatie
Geschreven door
Leen Kraniotis
Redacteur economie

De snel groeiende carpooldienst Blablacar wil zijn gebruikers gaan inzetten om pakketjes te bezorgen. Dat zegt mede-oprichter Nicolas Brusson in een interview met de NOS. Hij is in Amsterdam voor de tech-conferentie The Next Web.

Via de app en website van Blablacar kan iemand met lege plekken in zijn auto mensen vinden die willen meerijden tegen een brandstofvergoeding. De dienst is vooral bedoeld voor langere ritten tussen steden, bijvoorbeeld tussen Amsterdam en Parijs of Brussel. 

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Blablacar wil gebruikers pakketjes laten bezorgen

"Onze miljoenen gebruikers rijden tussen allerlei steden en dorpen", zegt Brusson. "Die kunnen ook pakketjes, brieven en andere dingen meenemen zonder extra kosten voor ze. De auto rijdt toch, dus waarom neem je geen gitaar mee van Amsterdam naar Brussel. Nu kost zoiets je een fortuin om dat binnen 24 uur geregeld te krijgen."

Het plan zit nu nog in de idee-fase. "Maar op een gegeven moment kunnen we dit gaan testen. In Rusland proberen mensen Blablacar al te gebruiken voor het vervoer van spullen. Ze boeken een zitplek in een auto, maar komen dan opdagen met een pakket." Meer dan 30 miljoen mensen in 22 landen hebben de dienst al eens gebruikt. Maandelijks maken zo'n 4 miljoen mensen gebruik van Blablacar.

Eenhoorn

Het is een van de weinige Europese 'unicorns' (eenhoorns), startups die meer dan een miljard dollar waard zijn. Blablacar is zelfs de enige Franse 'unicorn'. De tech-industrie wordt gedomineerd door Amerikaanse bedrijven. Volgens Brusson komt de Europese achterstand onder meer doordat bedrijven hier vaak te nationaal denken.

"We zijn een Europees bedrijf dat toevallig vanuit Parijs wordt bestuurd. Als je niet zo denkt, dan bouw je dus aan een Frans e-commercebedrijf, of Duits of Nederlands. We bouwen hier maar heel weinig echt Europese online bedrijven. En als je een Europees bedrijf bouwt, kun je vervolgens heel makkelijk wereldwijd gaan. Dat doen wij nu. En we zien meer bedrijven die dit nu doen, zoals Spotify."

Investeerders

De laatste jaren wordt het volgens Brusson makkelijker voor Europese startups om aan geld te komen voor groei. "Investeerders zijn ook aan het veranderen. Wij hebben Europese, maar ook Amerikaanse investeerders. Je kan in Europa startkapitaal vinden en om daarna verder te groeien kun je internationaal kapitaal vinden. De wereld wordt platter, tien jaar geleden was het moeilijk voor een Europees bedrijf om een Amerikaanse investeerder te krijgen. Je hoeft je bedrijf niet te verhuizen naar Silicon Valley, ze snappen daar ook dat de Europese markt gigantisch is."

Geen Uber

De carpooldienst wordt regelmatig vergeleken met Uber en Airbnb. Maar in tegenstelling tot die bedrijven heeft Blablacar tot nu toe weinig last van boze taxichauffeurs of tegenwerking door wetgevers. Dat komt volgens Brusson doordat het niet de bedoeling is dat automobilisten winst maken via Blablacar. 

"Wij hebben geen professionele chauffeurs. Voor Uber rijden is een baan. Bij Blablacar kunnen mensen de kosten van de autorit die ze toch al maakten delen met anderen. Wij stellen een maximum in van hoeveel je mag vragen voor een rit en hoeveel zitplaatsen je aanbiedt. We maken het onmogelijk om winst te maken. Daarom worden we met rust gelaten. En mensen die op een of andere manier toch proberen winst te maken via ons, gooien we van de site af."  

Blablacar opent deze week een kantoor in Amsterdam. Zo'n zeven mensen gaan daar de Benelux-markt aansturen. Tot nu toe werd dat gedaan vanuit Parijs. 

STER Reclame