Nederlandse start-up mag geen zitzakken meer verkopen

Marijn Oomen met de Lamzac Hangout NOS

De zitzakken van het Nederlandse merk KAISR mogen niet meer worden verkocht, heeft de rechtbank bepaald. Twee Nederlandse bedrijven lagen met elkaar in de clinch over een nieuw soort zitzak. De zitzak van KAISR lijkt te veel op de Lamzac Hangout, de eerste zitzak op de markt die gevuld kan worden door er lucht in te scheppen.

Rechtstreekse nabootsing

Zitzakkenproducent Fatboy, waar Lamzac onder valt, spande begin april een kort geding aan tegen de Amsterdamse concurrent KAISR. Marijn Oomen, bedenker van de Lamzac, zei toen al: "Puur afgaand op het beeldmateriaal is het een rechtstreekse nabootsing van mijn product".

De rechtbank in Den Haag oordeelde vandaag in het voordeel van Fatboy. KAISR moet onmiddellijk stoppen met de productie, verkoop en verspreiding van zijn zitzakken.

Volgens de voorzieningenrechter lijken de ligzakken te veel op elkaar. Beide modellen hebben dezelfde hoogte en vorm. Het product van Oomen kan daarom als model beschermd worden. KAISR gaat in hoger beroep tegen de uitspraak.