Instagram | NOS

Instagram kwam gisteren met een heel nieuw design. Vooral het nieuwe logo, dat in niets lijkt op de oude polaroid, valt daarbij op. Het verraste veel gebruikers en ook ontwerpers.

Het is ook een veelbesproken onderwerp op het fotoplatform, waarbij de ene gebruiker het wel kan waarderen en de ander zo snel mogelijk terug wil naar het oude. Daarnaast wordt er ook veel over gezegd op Twitter.

"Het leeft heel erg", zegt Leroy van Limbeek. Hij is bij de NOS mede-verantwoordelijk voor het Instagram-account NOS Kort en kent de doelgroep goed. "Elke wijziging wordt uitgebreid besproken op het netwerk. De reacties zijn gemengd. Sommigen vergelijken het logo van Instagram met dat van goedkope game-apps."

Maar waarom reageren gebruikers zo heftig? "Voor veel gebruikers is Instagram onderdeel van hun routine. Als daar dingen aan veranderen, vinden ze dat vervelend", zegt Thomas Widdershoven, creatief directeur bij de Design Academy in Eindhoven.

"Het icoon was een mascotte voor de gebruikers en die is nu afgepakt", vult Hugo van den Bos aan. Hij is directeur van designbureau Koeweiden Postma.

Heel anders dan begintijd

Tegelijkertijd snapt Widdershoven wel dat Instagram zijn stijl heeft aangepast. "Instagram begon ooit als de app waarmee je leuke filters over je foto’s kon doen. Daar paste het nostalgische beeld van een oude Polaroid-camera bij. Maar inmiddels zijn ze één van de belangrijkste sociale media geworden. Daar hoort een andere stijl bij."

"Het is eigenlijk een wonder dat ze zolang met het oude logo hebben gedaan", zegt Van den Bos. "Het was zo niet praktisch om mee te werken, het werd tijd voor iets anders."

Stap te ver

Zowel Widdershoven en Van den Bos denken dat Instagram met de verandering een stap te ver is gegaan. "Ze hadden dichterbij het origineel moeten blijven", zegt Van den Bos. "Aan de andere kant wordt er nu even heftig gereageerd maar is iedereen het volgende week weer vergeten", nuanceert Widdershoven.

STER reclame