Rapport: luchtkwaliteit in Nederland op 11 plekken onder de maat
De luchtkwaliteit in Nederland voldoet niet overal aan de Europese normen, staat in een rapport dat Milieudefensie vandaag presenteert. Sinds 1 januari 2015 moet Nederland zich houden aan die norm voor stikstofdioxide (NO2). Uit metingen blijkt dat dat op zeker elf plaatsen in het land niet lukt.
Gemiddeld genomen is de concentratie van stikstofdioxide wel onder de Europese norm, blijkt uit de metingen van het RIVM. Het RIVM herkent het beeld dat in het rapport van Milieudefensie wordt gegeven, maar voegt daaraan toe dat in het overgrote deel van Nederland wordt voldaan aan de Europese norm.
Er zijn in totaal 58 plekken onderzocht door Milieudefensie, alle in de stad. De elf plekken die boven de norm uitkomen liggen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Maastricht, alle aan of vlak bij een drukke weg.
Het overschrijden van de norm is heel schadelijk, zegt Milieudefensie. "Juist omdat die Europese norm veel te slap is om de gezondheid van mensen echt te beschermen", zegt campagneleider mobiliteit Anne Knol in het NOS Radio 1 Journaal. "Volgens de norm mogen we niet boven de 40 microgram stikstofdioxide uitkomen, en daar zitten we op al die plekken enkele microgrammen boven."
Elke dag adem je enorm veel liter vervuilde lucht in. Dat is een urgent probleem.
Onder meer de Stadhouderskade en de Valkenburgerstraat in Amsterdam, de Parallelweg in Maastricht, de Coolsingel in Rotterdam en de Hoefkade in Den Haag zijn plekken waar de luchtkwaliteit nog onder de maat is, meldt Milieudefensie.
Van de grote steden deed Utrecht het het best. Daar bleef de concentratie stikstofdioxide op alle meetpunten onder de norm.
Milieudefensie wijst erop dat de Europese norm al zo ruim is dat die niet voldoende is om de gezondheid van bewoners te beschermen. "Mensen hebben geen keuze welke lucht ze inademen. Elke dag adem je enorm veel liter vervuilde lucht in. Dat is een urgent probleem."
Niet genoeg
Volgens Milieudefensie verbetert de luchtkwaliteit in Nederland steeds maar met een fractie, maar is dat lang niet genoeg. "Luchtvervuiling is de derde veroorzaker, van ziektes en sterfte, na roken en overgewicht", zegt Knol. "Veel mensen weten niet dat die onzichtbare luchtvervuiling die ze inademen jaarlijks zorgt voor duizenden doden en tienduizenden zieken."
"We kunnen erover blijven praten, maar iedereen weet wat er moet gebeuren: schonere auto's, minder hard rijden en veel vaker op de fiets of met de trein. Dat is veel beter voor onze gezondheid, maar ook voor het klimaat en de leefbaarheid in de stad. Het is nu tijd voor concrete actie", aldus Knol.