'Rode Kruis-actie voor Afrika valt of staat bij media-aandacht'
De Rode Kruis-actie voor de aanhoudende droogte in Afrika kan alleen een succes worden als mensen veel informatie krijgen over de ernst van de situatie. Dat zei Theo Schuyt, hoogleraar Filantropische Studies aan de Vrije Universiteit, vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal.
Om geld in te zamelen heeft het Rode Kruis vanaf vandaag giro 7244 geopend, omdat er op korte termijn 11 miljoen euro nodig is om Afrika te helpen. Maar om Nederlanders over te halen om te doneren moet er volgens Theo Schuyt duidelijk worden gemaakt wat er speelt. "Er moet duidelijk worden gemaakt dat als we niet ingrijpen, dat zich dan een enorme ramp voltrekt. Het belangrijkste is dat heel veel mensen moeten weten dat er iets vreselijks aan de hand is met die enorme droogte."
Door natuurverschijnsel El Niño is het in veel landen al maanden extreem droog en dat zorgt voor grote water- en voedseltekorten. Voor minstens 42 miljoen mensen dreigt hongersnood. In Ethiopië heeft het in 50 jaar niet zo weinig geregend. Meer dan 10 miljoen mensen hebben er hulp nodig.
Volgens de hoogleraar kan media-aandacht helpen om Nederland geld te laten geven aan Afrika. "Als je beelden laat zien, zal je zien dat het wel een succes kan worden. Maar dat hangt helemaal af van hoeveel informatie er wordt gegeven en hoeveel beelden en noodsituaties er worden getoond."
Bij een oorlog heb je altijd een schuldige en dat is niet goed voor de geefbereidheid.
In 2013 gaven Nederlanders niet massaal aan de inzamelingsactie voor Syrië, maar volgens hoogleraar Schuyt is dat goed te verklaren. "Bij een oorlog zijn partijen in het spel en dan hebben mensen altijd een onzekerheid waar ze geld aan geven, aan hulp of aan wapens. Een natuurramp in Afrika kan niemand wat aan doen. Dat heeft het voordeel dat niemand de schuldige is. En bij een oorlog heb je altijd een schuldige en dat is niet goed voor de geefbereidheid."
Schuyt is ervan overtuigd dat Nederlanders vrijgevig zijn. "Ze moeten alleen zien dat het echt nodig is en dat het helpt. En er moeten heel veel beelden en heel veel aandacht in de media voor zijn. Dan geeft Nederland."