Groningse aardbevingen leiden ook tot gezondheidsklachten
Groningers die meerdere keren schade hebben gehad na gaswinning, hebben anderhalf keer zoveel last van slapeloosheid, irritatie, concentratieproblemen en lichamelijke klachten als Groningers zonder schade. De resultaten zijn de eerste van een reeks onderzoeken gedurende twee jaar naar de gevolgen van gaswinning voor bewoners.
Ruim 4000 bewoners uit de hele provincie vulden vragen in over de waardering van hun leefomgeving, de ervaring met aardbevingen en schade melden, het gevoel van veiligheid en psychische en lichamelijke gezondheid. In opdracht van de Nationaal Coördinator Groningen werkte de Rijksuniversiteit Groningen daarvoor samen met onder andere de GGD en de Veiligheidsregio.
De klachten die optreden bij 14 procent van de Groningers met meervoudige schade zijn prikkelbaarheid, buik-of maagklachten, spier- of gewrichtsklachten, hartkloppingen of negatieve gevoelens zoals neerslachtigheid of een gebrek aan controle over hun leven. Ook voelen ze zich minder veilig.
Wolter Winkel uit Leermens, gemeente Loppersum, kan erover meepraten. Hij is blij dat er nu eindelijk officieel bevestiging is vanuit een overheidsonderzoek dat de bevingen wel degelijk invloed hebben op de gezondheid. "Mensen geloven je niet. Ze denken dat je je aanstelt als je zegt dat je last hebt van stress en hartkloppingen."
Winkel moest bijna twee jaar geleden het dorpshuis waarin hij woonde verlaten wegens instortingsgevaar. Sindsdien is de termijn waarop hij terug kon keren iedere keer met een half jaar verlengd. "De onrust maakt mij onzeker, ik slaap slecht, heb hartkloppingen en ik ben doodmoe. Ook al zit ik tijdelijk in een prima woning, het is mijn huis niet en het steeds niet weten waar ik aan toe ben vreet aan me. Vorig jaar ben ik met hartproblemen per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Gewoon stress."
Serieus nemen
Onderzoeksleider Tom Postmes adviseert om de gezondheid en weerbaarheid van gedupeerde Groningers langs meerdere sporen te verbeteren. "Deze mensen zijn geen klagers. Hun klachten moet je serieus nemen. De zorg voor mensen in dit gebied moet voorop staan, met name bij mensen die voor de zoveelste keer schade krijgen."
Postmes adviseert de mensen te ontzorgen tijdens de schadeafhandeling. De medische zorg moet zo toegankelijk mogelijk worden gemaakt, zowel financieel als in papieren procedures.