Bezoekers tijdens de laatste Dwaze Dagen in oktober 2015 ANP

De Bijenkorf: meer omzet, meer winst

tijd van publicatie

Het gaat goed met het warenhuis De Bijenkorf. De verkopen stegen het afgelopen jaar met ruim 7 procent. Daarmee presteerde het concern beter dan de rest van de detailhandel die in zwaar weer verkeert.

De Bijenkorf kondigde in 2013 aan meer in te zetten op luxe artikelen en trok daar over meerdere jaren verspreid 200 miljoen euro voor uit. Afgelopen jaar opende de keten in Amsterdam het eerste vernieuwde deel van de parterre met meer ruimte voor exclusieve merken. Die nieuwe koers heeft het bedrijf geen windeieren gelegd.

De winst steeg van 14,5 miljoen in het boekjaar 2014/2015 naar 16,5 miljoen in 2015/2016. Dat is exclusief de kosten van 1 miljoen euro die de sluiting van filialen met zich meebracht.

Ook groei online

Ook in de internetwinkel steeg de omzet. In sommige gevallen gebeurt dat overigens ook in de fysieke winkels: De Bijenkorf biedt klanten de mogelijkheid om in de winkels met tablets bestellingen te plaatsen. Ook is het mogelijk om in de winkels uitgezochte spullen en kleding te laten thuisbezorgen.

Dit jaar en volgend jaar wordt de vestiging in Amsterdam verder vernieuwd en worden nieuwe merken zoals Prada en Dior toegevoegd. In Utrecht krijgt de winkel een nieuwe etage en vernieuwd restaurant en ook in Den Haag wordt het restaurant verbouwd.

Gezond

Volgens de topman van De Bijenkorf, Giovanni Colauto, is De Bijenkorf gezond. Er werd afgelopen jaar 27 miljoen euro geïnvesteerd, zegt hij. "Volledig intern gefinancierd."

STER Reclame