Nog veel wantrouwen bij consumenten over voeding

ANP

Veel consumenten maken zich grote zorgen over voedsel. Bijvoorbeeld over misleidende etiketten, plofkippen of toevoegingen in producten. Dat blijkt uit onderzoek dat de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) heeft laten uitvoeren.

Slechts 23 procent van de Nederlanders vertrouwt de etiketten op de voedingsproducten. En meer dan de helft (55 procent) vindt dat voedsel te veel gemanipuleerd wordt.

Dialoog

Daarom begint de voedselindustrie een tegenoffensief. De sector wil het vertrouwen terugwinnen en start daarom een dialoog over voedsel. "We moeten in gesprek met consumenten om hun zorgen te bespreken en om beter uit te leggen welke keuzes dagelijks in de sector worden gemaakt", legt FNLI-directeur Philip den Ouden uit. 

Die dialoog begon vandaag in Nieuwspoort, waar Unilever-topman Paul Polman het onderzoek 'Spreek Smakelijk' overhandigde aan premier Rutte. "Dat de sector nu zelf tot op de bodem uitzoekt hoe het beter kan, is een teken van kracht en van ambitie", zei Rutte. 

Duurzaam

Veel consumenten maken zich ook grote zorgen over duurzaamheid. Slechts een op de vier vindt dat fabrikanten er alles aan doen om hun producten zo gezond mogelijk te maken. Minder dan een derde vindt dat de industrie zich genoeg inzet om duurzame producten te produceren. 

Toch staat bij consumenten zelf lang niet altijd duurzaamheid bovenaan het prioriteitenlijstje. Neem bijvoorbeeld eerlijke bananen. 84 procent van de burgers wil dat de boeren die hun bananen telen een inkomen verdienen waar zij van kunnen leven. Maar als het op kopen aankomt, blijkt een even groot deel van de consumenten (86 procent) de prijs belangrijker te vinden. 

"Dat is precies de tegenstrijdigheid die we duidelijk wil maken", legt de schrijver van het onderzoek, Koen Besteman, uit. "Consumenten zeggen fairtrade belangrijk te vinden, maar in het koopgedrag is dat niet altijd terug te zien."

STER Reclame