Een drone-eigenaar test of zijn toestel in de buurt van luchthaven Schiphol kan komen
NOS Nieuws

Dronevliegers: een auto verkeerd besturen is ook levensgevaarlijk

  • Jikke Zijlstra

    Redacteur

  • Jikke Zijlstra

    Redacteur

"De drone heeft een slecht imago. Het is onbekendheid en onbekend maakt onbemind." Marco is een niet-professionele drone-piloot. Hij vliegt met een grote drone op de Hilversumse hei.

Marco erkent wel dat er te veel ongelukken gebeuren. "Dat komt door onwetendheid en onderschatting. Een auto is ook levensgevaarlijk als je hem verkeerd bestuurt."

Naast hem staat Bart, die ook een grote drone bestuurt. Ook hij ergert zich aan de beeldvorming over drones en ongelukken. "Drones hebben nu een verkeerd imago. Ze zijn schuldig tot het tegendeel bewezen is." Volgens Bart kennen sommigen de regels niet goed, maar dat komt ook door onduidelijkheid. "De regels zijn niet altijd even helder. Er is discussie over hoe je ze kunt interpreteren. Dat kan wel iets strakker en helderder."

Goede voorlichting

Met een flinke dosis gezond verstand en goede voorlichting zijn veel ongelukken met drones te voorkomen, zegt Wiebe de Jager, oprichter van het platform Dronewatch, een platform voor recreatieve en professionele drone-gebruikers.

Hij reageert op de brief van een aantal luchtvaartorganisaties en de ANWB. Daarin roepen ze staatssecretaris Dijksma van het ministerie van Infrastructuur op om strenge maatregelen te nemen tegen drones. De staatssecretaris liet vandaag weten dat ze daar mee bezig is.

Ongelukken voorkomen begint met je gezond verstand gebruiken.

Wiebe de Jager, platform Dronewatch

Volgens De Jager overtreden maar heel weinig hobbyisten moedwillig de regels. “Ongelukken voorkomen begint bij goede voorlichting en je gezonde verstand gebruiken. Daar ligt wel een taak voor de overheid, om duidelijker te zijn over het feit dat er regels zijn en hoe die eruit zien”, zegt De Jager.

'Het zijn vooral de hobbyvliegers waar de zorgen om zijn'

Hij kan zich voor een groot deel vinden in de maatregelen die de KLM, de pilotenvereniging en de luchtverkeersleiders voorstellen, zoals geo-fencing. Staatssecretaris Dijksma heeft gezegd dat ze daar over in overleg is met de producenten. Deze ingebouwde software moet ervoor zorgen dat drones niet kunnen opstijgen op plaatsen waar dat niet mag. In de buurt van vliegvelden bijvoorbeeld.

“Deze technologie is alleen niet waterdicht”, weet De Jager uit ervaring. Tijdens een recent experiment bleek dat meerdere drones die waren uitgerust met deze technologie toch konden opstijgen in de buurt van Schiphol.

Een andere maatregel die de luchtvaartorganisaties voorstellen, is het registreren van de drones. Dat maakt het makkelijk om de eigenaar van een drone op te sporen, bijvoorbeeld in het geval dat de drone een ongeluk of schade heeft veroorzaakt.

“Op langere termijn denk ik dat er wel een verplichte registratie van drones boven een bepaald gewicht zal komen, zoals in de Verenigde Staten en Ierland. Daar gebeurt dit al. Maar dat moet dan op Europees niveau worden geregeld, landelijk heeft dat weinig zin.”

Verkeerd gebruik levert levensgevaarlijke situaties op.

Dirk de Jong, verkoper drones

Tot die tijd is de kans op meer ongelukken groot, want er worden steeds meer drones verkocht. Ook aan hobbyvliegers. "De markt explodeert. Iedereen wil iets met drones, zowel zakelijk als prive", zegt Dirk de Jong, de eigenaar van Droneland.

'Verkeerd gebruik van een drone kan gevaarlijke situaties opleveren'

Hij biedt klanten altijd een kleine vliegles aan, bij hun aankoop. "Om te zorgen dat ze snappen wat ze aan het doen zijn. Want verkeerd gebruik levert gewoon gevaarlijke situaties op."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl