Lang niet alle eigenaren van een drone weten waar ze wel of juist niet mogen vliegen Reuters

Als er niet snel strengere regels komen voor het vliegen met drones, kan dat op korte termijn leiden tot fatale ongelukken. Daarvoor waarschuwen luchtvaartorganisaties en de ANWB in een brandbrief aan staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur. De organisaties vinden dat drones in toenemende mate een gevaar vormen voor de bemande luchtvaart.

In het stuk verwijzen de ondertekenaars naar de recente incidenten met drones op Schiphol en vliegvelden bij Londen en Parijs. "Het valt niet te ontkennen dat het aantal gerapporteerde ernstige incidenten met drones en vliegtuigen schrikbarend toeneemt", schrijven de organisaties. Ze willen dat Dijksma zo snel mogelijk regels opstelt.

Opleiding en brevet

Zo zouden alle drones bij aankoop geregistreerd moeten worden. Als een drone een ongeluk veroorzaakt, kan de eigenaar makkelijk worden achterhaald. Ook moeten agenten getraind worden voor het toezicht houden op drones. Verder willen de organisaties dat recreatieve drone-gebruikers verplicht een brevet halen, zodat ze de regels goed kennen.

Verder wordt gepleit voor een uitgebreide publiekscampagne om zowel hobbyisten als professionals beter te informeren over mogelijke gevaren. En drones zouden zó moeten worden uitgerust dat ze niet kunnen vliegen in de buurt van bijvoorbeeld vliegvelden. 

Onderzoek

De organisaties dringen ook aan op een gedegen onderzoek naar de gevolgen van botsingen tussen vliegtuigen en drones. Tot slot moet de huidige regeling modelvliegen, waaronder de recreatieve drones vallen, worden aangescherpt. Daarin moet bijvoorbeeld komen te staan dat drones minder hoog mogen vliegen.

Dijksma is van plan op heel korte termijn maatregelen te nemen, zegt haar woordvoerder. 

De afgelopen jaren is het aantal meldingen over incidenten met drones verdrievoudigd, zo blijkt uit cijfers die de NOS opvroeg bij de Luchtvaartpolitie. Van 20 meldingen in 2013 naar 64 meldingen in 2015. Dit jaar kwamen er tot nu toe tien meldingen binnen. In 2015 is in 25 gevallen proces-verbaal opgemaakt, in 2016 tot nu toe vier keer.

Het gaat om allerlei soorten overtredingen: drones die vliegen boven gebieden waar dat niet mag, zoals een snelweg, een druk strand in Zandvoort, een kermis of een luchthaven. Ook vliegen drones soms ergens tegenaan, bijvoorbeeld tegen watertorens, huizen of auto’s. 

Drones storten soms ook neer op grasveldjes of op straat vanwege een technisch mankement. Zo kon een automobilist op de A28 deze week ternauwernood een drone ontwijken. De drone landde uiteindelijk op de vluchtstrook.

Populair

De stijging van het aantal incidenten hangt volgens de politie samen met de groeiende populariteit van drones. "Omdat drones meer worden verkocht, zien burgers en agenten ze ook vaker vliegen. En dus komen er meer meldingen”, zegt politiewoordvoerder Ed Kraszewski.

Bewijzen dat de eigenaar van een drone een strafbaar feit heeft begaan, is niet altijd makkelijk, zegt Kraszewski. “Als een drone crasht tussen huizen of ergens tegenaan vliegt, is het niet zo moeilijk. Lastiger wordt het als er een melding komt, maar de drone en de eigenaar niet meer te vinden zijn.”

Wat dat betreft zou de politie het geen probleem vinden als het ministerie in de toekomst zou besluiten om registratie van bepaalde modellen verplicht te stellen. “Dan kan de politie soms inderdaad makkelijker een eigenaar van een drone opsporen”, zegt de politiewoordvoerder. 

STER reclame