Bijna een kwart van de Nederlandse kinderen is te dik
NOS Nieuws

Supermarkten overtreden reclameregels kindermarketing

Zestien supermarkten en zeven voedselfabrikanten hebben de reclameregels voor kindermarketing overtreden. Volgens voedselwaakhond Foodwatch maakten ze tegen de regels in bij jonge kinderen reclame voor koekjes en snoep.

Onder andere Plus, Dekamarkt, Coop, Hoogvliet en Spar zijn uit de bocht gevlogen, schrijft Foodwatch. De Reclame Code Commissie treedt zelf nog niet naar buiten met de uitspraak, omdat de supermarkten nog in beroep kunnen gaan.

De advertenties stonden in het gratis jeugdblad Tsjakka van de zestien supermarkten die lid zijn van de inkooporganisatie Superunie.

Sluikreclame

Foodwatch had samen met de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding een procedure aangespannen bij de Reclame Code Commissie. De zeven voedselfabrikanten adverteerden in strijd met de regels over kindermarketing voor te vette of zoete koekjes, snoep, hagelslag en chocoladerepen.

De producten die in het blad stonden, bevatten volgens Foodwatch meer suiker of vet dan toegestaan volgens de reclameregels voor kinderen tussen de zeven en dertien jaar. Ook stelt de Reclame Code Commissie volgens de voedselwaakhond dat sprake is van ongeoorloofde sluikreclame.

Een paar weken geleden waarschuwden de Consumentenbond, de Hartstichting en het Diabetes Fonds al dat vloggers steeds vaker reclame maken voor ongezond eten. Het ministerie van Volksgezondheid gaf toen aan uitgebreid te monitoren hoeveel kinderen ernaar kijken.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl