Hollandse Hoogte

In de strijd tegen te volle treinen heeft de NS twee 'pitstraten' geopend waar kapotte treinen sneller gerepareerd kunnen worden. 

In de pitstraten in Leidschendam en Onnen doen monteurs hun best om de trein binnen 24 uur te repareren. Gemiddeld genomen is de trein na 13 uur alweer gebruiksklaar. 

Voorheen bedroeg de hersteltijd van een trein zo'n 47 uur. Onderdelen waren niet altijd op voorraad en daardoor stonden de treinen vaak lang te wachten voor ze gerepareerd konden worden. 

NS-monteurs aan het werk NS

In de nieuwe werkwijze gaat de pitstopcoördinator zodra een mankement aan het licht komt direct aan de slag met het bestellen van onderdelen. Een van de vier speciaal daarvoor inzetbare machinisten haalt de trein op en rijdt hem naar de pitstop waar monteurs klaar staan om aan de slag te gaan.

Doordat de reparaties korter duren zijn duizenden zitplaatsen korter uit de roulatie. Voorheen konden gemiddeld 7000 vervoersplaatsen door reparaties niet benut worden, nu is dat volgens de NS teruggelopen tot zo'n 4500 plaatsen, waarvan 3000 zitplaatsen.

STER reclame