ANP

Zo'n 4000 mensen hebben in twee weken tijd foto's van overvolle treinen gestuurd naar ConsumentenClaim. De consumentenorganisatie zegt hiermee voldoende bewijs te hebben om eventueel een rechtszaak te beginnen tegen de NS.

"We wilden bewijzen dat de overvolle treinen een structureel probleem zijn", zegt directeur Stef Smit. "Volgens de NS ligt het vaak aan wisselstoringen of andere problemen op het spoor, maar nu kunnen we laten zien dat het ook misgaat op momenten dat er niks aan de hand is."

ConsumentenClaim deed vorige maand een oproep aan reizigers om foto's op te sturen. De organisatie wil namens 10.000 treinreizigers naar de rechter stappen.

Rapport

Het is nog niet duidelijk of en wanneer dit gaat gebeuren. Met NS is afgesproken dat de consumentenorganisatie eerst het rapport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu afwacht. 

Daarin staat of de NS de in december aangekondigde maatregelen om de drukte tegen te gaan, heeft kunnen waarmaken. "Daarna gaan we praten met de NS", zegt Smit. "En dan beslissen we of we een procedure gaan starten."

De NS kampt al langere tijd met overvolle treinen. Volgens het spoorbedrijf komt dat deels door storingen. Ook het uit de roulatie halen van oude treinen, terwijl de nieuwe modellen pas later in gebruik kunnen worden genomen, speelt mee.

STER reclame