NOS

Twee Nederlandse bedrijven liggen met elkaar in de clinch over een nieuw soort zitzak. Het gaat om de Lamzac en de KAISR. De zitzak past in een tas en kan in minder dan een minuut worden gevuld met lucht. Daarna kun je er op het strand, in het park of op een rots ontspannen op liggen.

Op internet is veel aandacht voor de zitzakken. Miljoenen mensen hebben naar de video's gekeken waarin de zakken worden gedemonstreerd. De bestellingen stromen binnen.

Koning

Marijn Oomen van Lamzac claimt de originele bedenker te zijn van het concept. Hij was in 2010 al te zien met een vergelijkbaar product in het tv-programma Het beste idee van Nederland.

"Je kunt languit liggen, overal waar je maar wilt. Toen ik als proef met de zakken naar Gran Canaria ging, werd ik de hele dag door iedereen aangesproken", vertelt Oomen. "Ik leek wel koning Willem-Alexander. Als ik toen een grote voorraad zakken had gehad, had ik m'n vakantie ruimschoots terugverdiend."

Na het plaatsen van video's op internet kreeg hij uit de hele wereld bestellingen binnen. Zelfs zoveel dat hij z'n webshop dicht moest gooien.

Laybag

Inmiddels ziet hij over de hele wereld vergelijkbare zitzakken opkomen, zoals de Duitse Laybag en de Amerikaanse Windpouch.

Zo ook de KAISR uit Amsterdam. Die zitzak lijkt op de Lamzac, maar heeft onder meer extra vakjes voor boeken of een telefoon en er zit een flessenopener op. "Er zijn behoorlijk wat verschillen tussen de Lamzac en onze zitzak", zegt Robin de Boer van KAISR.

"We zijn zelf op het idee gekomen. We zijn in 2014 met een vriendengroep van vier begonnen met het ontwikkelen van het product." 

De mannen achter KAISR zijn in maart een crowdfundingscampagne gestart om 18.500 dollar op te halen. Na een paar dagen waren er al voor meer dan 1,5 miljoen dollar aan bestellingen en de orders stromen nog altijd binnen.

"Puur afgaand op het beeldmateriaal is het een rechtstreekse nabootsing van mijn product", zegt Marijn Oomen van Lamzac. "Ze claimen dat ze het zelf hebben ontwikkeld, maar dat is lachwekkend. Ik begrijp niet goed waarom mensen zo'n verhaal ophangen als ze weten dat het niet zo is."

Marijn Oomen van Lamzac

Hij is inmiddels een samenwerking gestart met zitzakproducent Fatboy. Samen onderzoeken ze wat er tegen KAISR kan worden gedaan. "We hebben het idee beschermd. We gaan kijken hoe we het kunnen aanpakken."

Ondertussen blijven bij de verschillende makers van zitzakken de orders binnenstromen. Oomen hoopt binnen niet al te lange tijd honderdduizend zitzakken te hebben verkocht. KAISR zit inmiddels op meer dan tienduizend bestellingen.

STER reclame