Consumentenbond wil af van 'ik kies bewust'-vinkje

time icon
ANP

De Consumentenbond wil dat de Bewuste keuze- en Gezondere keuze-logo's verdwijnen. De vinkjes op verpakkingen van producten zijn onzinnig en verwarrend, zegt de bond.

De Consumentenbond hield een onderzoek (.pdf) onder een panel van ruim duizend mensen. 77 procent daarvan wist niet precies wat de logo's betekenen. Daarnaast wist 85 procent niet wat het verschil is tussen het groene (Gezondere keuze) en blauwe logo (Bewuste keuze).

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Consumentenbond: een patatje speciaal met vinkjes is echt niet gezonder hoor

Het groene logo is bedoeld voor levensmiddelen die in de Schijf van Vijf staan. De blauwe vinkjes zijn voor andere producten. Het logo geeft alleen aan dat het product een gezonde keuze is binnen een productgroep. Oftewel: ook een product als frituurolie kan een groen vinkje krijgen, terwijl frituren niet per se een gezondere keuze is.

De Consumentenbond vindt dat de vinkjes mensen op het verkeerde been zetten. Als voorbeeld noemt de bond Chocomel Mager. Dat heeft een groen Gezondere Keuze-logo, maar bevat wel zes suikerklontjes per beker. Dat staat volgens de bond haaks op het advies van de Gezondheidsraad om zo min mogelijk suikerhoudende dranken te drinken.

Het bedrijfsleven en de overheid moeten stoppen met de logo's, zegt de Consumentenbond. De bond pleit voor een nieuw systeem, waarmee door middel van de stoplichtkleuren duidelijk moet zijn of een product bijvoorbeeld veel, middel of weinig zout bevat.

De Gezondere Keuze en Bewustere Keuze-logo's zijn ontwikkeld door de Stichting Ik Kies Bewust. Die stichting is opgericht door grote fabrikanten als Campina, Friesland Foods en Unilever, met steun van onder meer supermarkten. 

STER Reclame