Pontius Pilatus veroordeelt Jezus Fox

Amerikaanse tv-recensenten zijn niet onder de indruk van The Passion. "Lord have mercy", verzucht de krant USA Today, die het spektakel verder een "Jezus-jukebox-musical" noemt. The New York Times deed het allemaal denken aan "de feestelijke opening van een winkelcentrum". 

The Passion, gebaseerd op de Nederlandse versie, werd dit jaar voor het eerst opgevoerd in de VS, in de stad New Orleans. Jezus werd gespeeld door soapster Jencarlos Canela, countryzangeres Trisha Yearwood was Maria en Seal speelde Pontius Pilatus. Zij zongen popnummers van onder anderen Whitney Houston, Creed en Train, die door de religieuze setting een andere betekenis kregen. 

De show maakte goed gebruik van de kenmerkende plekken in New Orleans: zo werd het bekende witte kruis van de Super Dome via Bourbon Street naar de oever van de Mississippi gevoerd en arriveerde Jezus in de stad met een klassieke tram. De Tuin van Getsemane was een daklozenkamp. Verteller Tyler Perry legde bovendien een verband tussen het verhaal en de wederopstanding van de stad na orkaan Katrina. 

Canela speelde de Messias als een tiener-idool met een boyband aan apostelen.

USA Today

Veel commentatoren erkennen dat de musical past in de eeuwenlange traditie van passiespelen, waarmee het lijden van Jezus rond de Paastijd wordt verbeeld. "Er is niks mis mee om het verhaal aan te passen aan de moderne tijd, maar de overeenkomsten tussen het verhaal van Christus en New Orleans na Katrina was op zijn best makkelijk te noemen", meende de LA Times.

Het viel The New York Times op dat men vooral niemand voor het hoofd wilde stoten. "De tekst van Tyler Perry was houterig en behoedzaam." USA Today vond dat Canela's Messias er uitzag als "een tiener-idool met een boyband aan apostelen". "Er werd goed gezongen, er was alleen niet goed over nagedacht."

Toch moesten ook de critici toegeven dat het publiek wel degelijk in vervoering raakte door de optredens. "Veel mensen waren zichtbaar aangedaan, daar kan ik als criticus geen oordeel over vellen", schreef de LA Times. 

"Een van de meest oprechte momenten kwam toen Jezus na zijn herrijzenis boven op een gebouw verscheen", vond The New York Times. "Het publiek haalde toen mobieltjes tevoorschijn om alles te filmen, net zoals zou gebeuren als de wederopstanding vandaag de dag zou plaatsvinden."

Persbureau AP oordeelde dat het evenement vooral goed was gevallen bij gelovigen. "De liedjes en het acteerwerk zullen alleen degenen hebben geboeid die toch al waren overtuigd." USA Today deelde de mening: "Het komt er vooral op neer of je het aangrijpend, hilarisch, godslasterlijk, niet passend of gewoon absurd vindt dat Pilatus en Jezus We don't need another hero uit Mad Max: Beyond Thunderdome gebruikten tijdens hun ontmoeting."

De uitzending is in Nederland aanstaande zaterdag terug te zien op de zender FOX, om 20.00 uur.

STER reclame