NOS Nieuws

Al twee jaar vermist, maar zoeken naar MH370 gaat door

  • Robert Portier

    Correspondent in Australië

  • Robert Portier

    Correspondent in Australië

Vandaag, twee jaar geleden, verdween vlucht MH370 van Malaysia Airlines van de radar. Tot nu toe is slechts een wrakstuk van het vliegtuig gevonden. Maar het is slechts een kwestie van tijd voor de rest van het toestel wordt opgespoord, denkt de Australiër die de speurtocht leidt. Anderen zijn daar minder zeker van.

Martin Dolan is nog altijd vol vertrouwen dat de MH370 wordt gevonden. ,,We hebben nu driekwart van het zoekgebied uitgekamd. Dat we nog steeds niets hebben gevonden, betekent dat de kans alleen maar toeneemt dat het toestel in het resterende deel ligt”, zegt de baas van de Australian Transport Safety Board (ATSB) zelfverzekerd.

Onder leiding van de ATSB wordt al twee jaar vergeefs gezocht naar het toestel. De speurders gaan uit van de zogeheten ghost flight theorie, waarbij het toestel op de automatische piloot vloog tot alle brandstof was verbruikt en daarna in zee stortte.

De Australiërs denken dat dit moet zijn gebeurd in een smalle strook langs de ‘zevende boog’, de plek waar het laatste contact met de B777 werd geregistreerd. Van het zoekgebied van 120-duizend vierkante kilometer is inmiddels 85-duizend vierkante kilometer afgespeurd. De vier zoekschepen draaien uiterlijk juli hun laatste banen.

Andere locatie

Niet iedereen denkt dat de Australiërs op de juiste plek zoeken. Byron Bailey is een piloot met 45 jaar ervaring en vloog zelf duizenden uren in een Boeing 777. Hij denkt dat de onderzoekers onvoldoende rekening houden met een scenario waarbij de piloot het toestel tot het laatste moment onder controle heeft gehad.

Op die manier zou hij het vliegtuig zonder al te grote schade kunnen laten landen, waarna het min of meer intact zou zijn gezonken. Het toestel zou in dat geval een grotere afstand hebben afgelegd en een paar honderd kilometer buiten het zoekgebied zijn neergestort.

Gezichtsverlies

Hoewel de controlled ditch een aanvaarde theorie is onder piloten en luchtvaartdeskundigen is het volgens de ATSB ‘zeer onwaarschijnlijk’ dat het toestel door de piloot is gekaapt om zelfmoord te plegen. Critici denken dat de speurders weigeren om deze theorie te onderzoeken om de Maleisische overheid gezichtsverlies te besparen.

De kosten voor de speurtocht tot nu toe worden geschat op 88 miljoen euro. Australië, Maleisië en China hebben afgesproken om de operatie te beëindigen als het toestel niet in het zoekgebied wordt aangetroffen.

Familieleden en vrienden van de slachtoffers deden deze week een oproep om de zoektocht niet op te geven. Tegelijkertijd probeert de Australische Jeanette Maguire zich er op voor te bereiden dat het einde in zicht is. "Er zit nu eenmaal een eind aan het budget. En we moeten ook realistisch blijven: wie wil dit nu nog betalen?"

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl