ANP

Het bedrijf Enrichment Technology moet 50.000 euro boete betalen, vanwege een bedrijfsongeval in 2013. Twee medewerkers stikten tijdens het schoonmaken van een oven. 

Volgens de rechter heeft het bedrijf haar zorgplicht verzaakt, meldt RTV Oost. De oven had van tevoren moeten worden onderzocht, omdat er een risico was dat er argon in de oven zou zijn. Argon is een dodelijk, verstikkend gas. 

Zuurstofgebrek

Eind 2013 ging één van de slachtoffers de oven inspecteren, die op dat moment nog niet in gebruik was. De 54-jarige man uit Enschede klom via een trap de oven in en viel flauw. Toen een collega wilde helpen raakte ook hij buiten bewustzijn door zuurstofgebrek. 

De man uit Enschede overleed een paar uur na het ongeluk. Zijn collega, een 44-jarige man uit Albergen, overleed vier weken later.

Eerder dodelijk ongeluk

De rechter vindt dat Enrichment Technology had moeten weten dat er gevaren aan het werk zaten, zeker omdat er al eerder een dodelijk ongeluk was gebeurd. 

Daar staat volgens de rechtbank tegenover dat het bedrijf na dat ongeluk de veiligheidsvoorschriften fors heeft aangescherpt. Ook vindt de rechter dat het bedrijf de nabestaanden goed heeft bijgestaan.

STER reclame