'We houden al tien jaar lang van dezelfde artiesten'

Bløf staat al meer dan 10 jaar op eerste plaats van popgroepen met de sterkste reputatie ANP

De top tien-lijstjes van populaire Nederlandse zangers, popgroepen, cabaretiers en entertainers zijn de afgelopen tien jaar nauwelijks veranderd. Uit het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy blijkt dat alleen de deejays Armin van Buuren, Tiësto en Afrojack zich tussen de gevestigde orde hebben weten te nestelen.

Op de ranglijst van musici en deejays staat André Rieu nog altijd op de eerste plaats. Van Buuren en Tiësto zijn 2 en 3, gevolgd door Wibi Soerjadi en Jaap van Zweden. Dan volgen er weer nieuwkomers, Afrojack, Hardwell en Martin Garrix.

Bij de Nederlandse popgroepen staat Bløf al tien jaar op de eerste plaats, gevolgd door de Golden Earring en De Dijk.

Andere categorieën

Bij de zangers is bijna niets veranderd in de top tien. Guus Meeuwis ging van twee naar een en Marco Borsato van een naar twee. En net als tien jaar geleden volgen Ilse DeLange, Nick & Simon en Anouk. De enige nieuwe artiest vergeleken met tien jaar geleden is Miss Montreal, net niet in de top tien, op de elfde plaats.

Ook bij de entertainers en cabaretiers is weinig veranderd. Net als tien jaar geleden staan André van Duin en Herman Finkers bovenaan. Youp van 't Hek steeg van vijf naar drie en de enige nieuwkomer in de top tien is "veteraan" Herman van Veen op de vierde plaats. Jong talent komt in de top twintig niet voor.

De top 4 van de gesubsidieerde gezelschappen veranderde niet de afgelopen tien jaar. Lijstaanvoerder blijft het Metropole Orkest, gevolgd door het Concertgebouworkest, het Nationale Ballet en het Scapino Ballet Rotterdam. De Nationale Opera is een "verfrissende" nieuwkomer op 5.

Ruim 3000 mensen ondervraagd

Voor het onderzoek van 2016 zijn 3200 respondenten van 18 jaar en ouder in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden namen in de cultuursector onderzocht. 

Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar het maatschappelijk draagvlak en het imago. Met het onderzoek is de reputatie van alle merken die in de Nederlandse cultuursector actief zijn gemeten, zo meldt het onderzoeksbureau.

STER Reclame