De eerste trein rijdt een jaar geleden door de nieuwe spoortunnel in Delft ANP

De treinen die Delft passeren, mogen dat binnenkort weer op hogere snelheid doen. ProRail heeft een oplossing gevonden voor een probleem dat eind februari vorig jaar aan het licht kwam bij de ingebruikneming van het nieuwe station en de spoortunnel in Delft.

In de stationshal ontstond over- en onderdruk toen treinen met 140 kilometer per uur door de tunnel reden. De draaideuren gingen daardoor gevaarlijk snel draaien. De maximale snelheid van de treinen in de tunnel werd toen meteen verlaagd naar 80 kilometer per uur.

In de stationshal hadden de draaideuren een dubbele functie, die van toegangsdeur en vluchtweg. Die functies worden nu gescheiden. De draaideuren worden versterkt en er komen aparte vluchtdeuren. Dat gebeurt dit voorjaar. De treinen mogen daarna met 120 km per uur door de tunnel rijden. Verder wordt in de stationshal het ventilatiesysteem aangepast en komen er ontluchtingskleppen. De aanpassingen kosten 3,4 miljoen euro. De gehele aanpassing zal pas volgend jaar klaar zijn. 

Om de oude snelheid van 140 km per uur weer mogelijk te maken, moeten waarschijnlijk nieuwe luchtschachten in de tweede tunnelbuis worden gemaakt. ProRail studeert daar nog op. De kosten daarvan zijn zo'n 6 miljoen euro.

STER reclame