'NS stopt met stationswinkels'

ANP

De Nederlandse Spoorwegen willen verschillende taken die het bedrijf naast het treinvervoer uitvoert, stoppen. Zo zet de NS een punt achter de exploitatie van stationswinkels en dingt ze niet mee naar regionale bus- en spoorconcessies.

Dat staat in een nieuwe strategie die interim-topman Roger van Boxtel morgen presenteert, melden bronnen rond het bedrijf aan De Telegraaf. De NS wil het nieuws bevestigen noch ontkennen.

Door te stoppen met de exploitatie van stationswinkels zouden 5000 mensen bij het spoorbedrijf weg moeten. De NS heeft nu eigen winkelformules op stations, zoals Kiosk, de Broodzaak en Smullers. Ook exploiteren ze op de stations AH to go, Starbucks en HEMA.

Verder wil het bedrijf onderhoudstak NedTrain samenvoegen met de reizigerstak NS Reizigers.

'Onacceptabel'

Vakbond FNV ziet niets in zo'n nieuwe strategie. "Met retail verdient de NS ongeveer 70 miljoen euro per jaar. Waarom zou je dat dan afstoten?" aldus bestuurder Andries van den Berg. "Het zijn gewoon 5000 goede banen daar, die komen dan in andere handen. Wij voelen er niets voor om die mensen over te dragen aan de detailhandel. Ze zullen slechtere contracten krijgen."

Als dit morgen inderdaad de strategie blijkt te zijn, dan zal de vakbond zich daartegen verzetten, zegt Van den Berg. "Wij zullen het niet accepteren. Ik ga niet onmiddellijk actie roepen, maar we zullen met de NS gaan praten. Onze inzet is dat retail bij het bedrijf blijft, dat het blijft meedingen op regionale lijnen en dat Qbuzz niet verkocht wordt."

Geen hamburgers

De nieuwe strategie van de NS zou nodig zijn, opdat het bedrijf zich komende tijd kan concentreren op het hoofdrailnet: de Nederlandse intercity's en belangrijkste stoptreinen. Door zich te beperken tot de hoofdtaken hoopt het betere service en punctueel vervoer te kunnen leveren.

De nieuwe strategie sluit aan op de wens van minister Dijsselbloem van Financiën, die in oktober vorig jaar al liet weten dat de NS volgens hem meer taken moet afstoten. De staat is volledig eigenaar van de NS. "Het bakken van hamburgers" is niet iets waar het spoorbedrijf zich mee bezig moet houden, aldus Dijsselbloem.

STER Reclame