Zonder verkeersregels geen ongelukken bij Amsterdam CS

De 'shared space' achter Amsterdam CS Felix Kalkman

Achter Amsterdam CS zijn geen stoplichten, lijnen of stoepen, toch redden fietsers en voetgangers zich prima zo. Het pontplein, aan de IJ-zijde van het station, is sinds november ingericht als 'shared space', al het verkeer gaat kriskras door elkaar. En dat lijkt goed te werken.

Sinds de start houdt de gemeente het plein goed in de gaten met camera's. "Er is nog geen groot ongeluk gebeurd. Het zwaarste ongeval tot nu toe is een botsing tussen snorfietser en fietser, waarbij de fietser licht ten val raakt, weer opstapt en verder rijdt", zegt Margreet Hoedjes van de gemeente Amsterdam.

40.000 gebruikers per dag

Elke dag komen zo'n 21.000 (brom-/snor-) fietsers en 18.000 voetgangers langs het chaotische verkeerspunt. Auto's worden tegenwoordig omgeleid via een tunnel. 

Vooral tijdens de spits is het druk, met op het hoogtepunt bijna 4000 gebruikers per uur. Dan ontstaat ook de meeste onduidelijkheid.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Kriskras door elkaar op de 'shared space' in Amsterdam

Verkeersonderzoeker Jacob de Vries plaatst kanttekeningen bij de shared space in Amsterdam. De gelijkwaardigheid op het pontplein is ver te zoeken, zegt hij. "Het idee achter shared space is dat de zwakste verkeersdeelnemer de baas is. Dat is de voetganger. Ik heb er zelf een paar keer staan kijken, maar als er een ding opvalt, is dat dat de fietser de baas is."

Auto's

Volgens De Vries werkt shared space beter als er ook auto's rijden, nu gaat het alleen maar om voetgangers en fietsers. Bij het winkelgebied De 9 Straatjes in Amsterdam verdween de auto onlangs ook van de rijbaan. "Daar worden de toeristen nu vaker aangereden." 

De situatie bij Amsterdam CS lijkt te werken omdat het aantal doorgaande fietsers klein is, zegt De Vries. "Ze moeten naar de pont, of komen er vanaf." De verkeerskundige waarschuwt verkeerswethouders in andere grote steden. "Deze shared space is geen blauwdruk. Zeker niet in situaties met veel toeristen."

STER Reclame