Rik van den Berg / NOS

Hoe haal je in 55 landen miljoenen en miljoenen snoeprepen terug? Mars en alle bedrijven die de repen verkopen staan voor die uitdaging. Bij een fabriek van Mars in Veghel is het misgegaan bij het vervangen van een plastic dop van een buis, zo bleek eerder vandaag. Plastic van de afsluiter is in het productieproces terechtgekomen. Een kleine fout, maar met enorme gevolgen. 

Iemand in Duitsland vond op 8 februari een stukje plastic in een Snickers Mini, een van de merken van Mars. Bij het terugzoeken van het spoor kwam het concern in Veghel uit. Dat leidde tot een enorme terugroepoperatie. Het gaat om miljoenen repen van Mars, Snickers, Celebrations, Mini Mix en Milky Way Mini. De houdbaarheidsdatum van de producten waarmee mogelijk wat mis is, ligt tussen 19 juni 2016 en 8 januari 2017.  

Om welke producten gaat het?

MerkVerpakkingsformaatHoudbaarheidsdata
MarsSingle, Duo pack, Multipack, Mini's Miniatures
7 aug 2016 - 16 okt 2016
Milky Way
Mini4 sep 2016 - 8 jan 2017
SnickersSingle, Duo pack, Multipack, Mini, Miniatures3 juli 2016 - 11 dec 2016
CelebrationsAlle varianten19 juni 2016 - 28 aug 2016
Mini MixAlle varianten10 juli 2016 - 18 sep 2016

Volgens de directeur van Mars Nederland, Jack Tabbers, is het stuk plastic vermorzeld, waardoor er mogelijk scherpe stukjes in snoeprepen zitten. Bij kleine kinderen zou dat zelfs tot verstikking kunnen leiden. Hoewel het plastic in maar één product is teruggevonden, wil het bedrijf geen enkel risico nemen. "Kwaliteit en consument staan bij ons op de eerste plaats", zegt Tabbers.  

De repen zijn geleverd aan 55 landen. In Nederland zijn vandaag vier miljoen repen teruggeroepen. Bij onder andere Albert Heijn, Jumbo en Shell, dat veel repen in zijn honderden tankstations verkoopt, gingen vandaag alle alarmbellen af toen het nieuws bekend werd. 

Albert Heijn heeft een callcenter alle 850 filialen laten bellen om te zeggen dat alle verdachte repen uit de schappen moeten worden gehaald. Ze kunnen ook niet meer worden afgerekend. "Als iemand ermee bij de kassa komt, gaat er een alarmpje af", zegt een woordvoerder.  

'Consumenten kunnen hun producten terugsturen'

Jumbo heeft soortgelijke voorzorgsmaatregelen voor zijn 580 winkels genomen. Ook daar kunnen de repen niet meer gescand worden. Shell heeft de afgelopen uren naar al zijn 500 tankstations instructies gestuurd. Ook daar zijn alle repen inmiddels uit de schappen gehaald. 

Uitdaging

Voor winkels is het relatief eenvoudig om het snoep uit de schappen te halen, ingewikkelder is het voor de bedrijven die snoepautomaten exploiteren. Die staan op heel veel verschillende locaties, zoals stations, vliegvelden, winkelcentra en ook bij heel veel bedrijven, scholen en instellingen. Het is een operatie die meerdere dagen gaat duren. 

Het bedrijf Vending@Work heeft zo'n 2000 automaten. "Je kunt wel zeggen dat we een uitdaging hebben", aldus accountmanager Jan-Willem Brouwer. Het bedrijf heeft voor morgen extra personeel opgeroepen en schakelt ook een callcenter in. Het gaat volgens Brouwer om "dramatisch grote hoeveelheden". Hoe lang de hele terughaal-operatie gaat duren is niet bekend. Brouwer schat dat zijn bedrijf zo'n 10.000 repen moet terughalen.

Luchthavens

Mars krijgt veel telefoontjes van bezorgde consumenten. Mensen die een reep hebben waarbij mogelijk wat mis is, kunnen die opsturen. Ze krijgen dan een vervangend product of hun geld terug. Alle teruggehaalde repen worden ingezameld en vernietigd. 

De repen van Mars die worden teruggehaald zijn geleverd aan 55 landen. "Van Nederland tot Nepal", zegt een woordvoerder. Niet in al die landen gaat het om even grote hoeveelheden. In sommige landen komen de repen van Mars niet verder dan de snoepautomaten op de internationale luchthavens.  

STER reclame