ANP

Treinreizigers tussen Castricum en Amsterdam Sloterdijk hebben een moeilijke afweging te maken vanmorgen: een drukke trein in of langer reizen met de bus.

Vanaf vandaag loopt er op het traject namelijk een proef met spitsbussen. Om de drukte in trein te verminderen worden er elke spits bussen ingezet. Die doen er echter wel bijna een uur langer over.

Voor de eerste bus die uit Castricum vertrok, was de belangstelling nihil. "Behalve de chauffeur en een verslaggever zat er niemand in", zegt verslaggever Roel Pauw. Ook voor een latere bus was de belangstelling zeer gering.

Veel reden om voor de bus te kiezen, hebben de passagiers in Castricum vanochtend niet. Pauw ziet passerende treinen lang niet vol zitten. "In de dubbeldekkers hoeft niemand op de trappen te zitten."

Normaal duurt het ritje van Castricum naar Amsterdam 20 minuten met de intercity. Wie de bus pakt is 70 minuten onderweg. Ter compensatie kost een buskaartje slechts 1 euro (in plaats van 4,80) en krijgt de reiziger een consumptiebon aangeboden.

Overvol

De NS heeft voor 2 miljard euro nieuwe treinen besteld, maar die kunnen pas vanaf eind dit jaar worden ingezet. De treinen in de ochtend- en avondspits zijn daardoor vaak overvol.

De proef met de spitsbus duurt voorlopig tot mei. De NS kijkt of de bussen ook nog op andere drukke trajecten ingezet kunnen worden, zoals in Utrecht en Brabant.

Daarnaast is besloten in noodgevallen verouderde stoptreinen te laten rijden. Ook zijn sprinters omgebouwd, wat duizend extra plaatsen in de tweede klas heeft opgeleverd.

STER reclame