Een NS trein in de spits ANP

De NS heeft het afgelopen jaar minder treinen op tijd laten vertrekken en ook de tevredenheid van klanten is gedaald. Volgens het spoorbedrijf komt dat mede door te volle treinen in het najaar en enkele grote externe verstoringen waar de NS niets aan kon doen.

91 procent van de treinen reed vorig jaar op tijd tegen 92 procent het jaar ervoor. In dat cijfer worden uitgevallen treinen niet meegenomen. Het spoorbedrijf wijst op grote storingen, zoals de stroomstoring in Noord-Holland, waardoor veel treinen niet konden rijden. Het spoorbedrijf zegt wel dat de tevredenheid over informatie bij storingen iets is gestegen: 74,3 procent tegen 73,7 procent.

Van het ministerie moet de NS een punctualiteitscijfer halen van minimaal 90 procent. Daar blijft de NS dus boven.

Volgens NS-topman Van Boxtel heeft de NS het al met al goed gedaan. "Over de hele linie bleef de stiptheid van de treinen op ons druk bereden spoor op een hoog niveau en werd reizen met de trein veiliger, duurzamer en makkelijker."

Toch erkent hij dat er werk aan de winkel is. "2016 staat in het teken van het verbeteren van onze prestaties voor de reizigers en het doorvoeren van noodzakelijke verbeteringen in de organisatie om het vertrouwen te herstellen."

Over de hele linie bleef de stiptheid hoog.

NS-topman Rogier van Boxtel

Van Boxtel kijkt met gemengde gevoelens terug op afgelopen jaar. "Het was in meerdere opzichten een jaar van vallen en weer opstaan voor NS." Hij wijst op de fraude rond de aanbesteding in Limburg.

De omzet van NS steeg met 20 procent. Dat komt onder meer doordat een dochterbedrijf van de NS sinds afgelopen jaar het spoorvervoer in Schotland verzorgt. Ook verkocht de NS door de aantrekkende economie meer abonnementen. De nettowinst kwam uit op 118 miljoen euro.

STER reclame