Enquête: treinpersoneel wil nú maatregelen tegen agressie

1/2NS-trein ANP

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

2/2Dijksma: hufters moeten het OV uit

Conducteurs en machinisten willen dat er zo snel mogelijk maatregelen komen tegen agressie in de trein. Keihard handhaven, meer veiligheidspersoneel en strengere straffen zijn hard nodig. Dat komt naar voren uit een enquête door de spoorwegvakbond VVMC en het AD onder bijna duizend conducteurs en machinisten.

Het personeel zegt verder dat er een einde moet komen aan oeverloos praten over oplossingen, zonder dat er wat gebeurt. 

Twee derde van de ondervraagden heeft het afgelopen jaar één tot tien keer geweld meegemaakt in de trein of op het station. Tien procent is vaker dan twintig keer geconfronteerd met geweld.

Het gaat daarbij om schelden, schoppen, slaan, spugen en bedreigen. Acht conducteurs meldden een wurgpoging, een ander werd tussen de trein en het perron geduwd. Ook werd een conducteur geslagen met de drinkbak van een hond.

Veel niet gemeld

De incidenten komen volgens de ondervraagden veel vaker voor dan de NS stelt, omdat veel agressie niet wordt gerapporteerd. 

57 procent van het rijdend personeel meldt niet langer alle incidenten, 6 procent zegt niets over fysiek geweld of een beroving en 6,7 procent meldt zelfs een bedreiging met een wapen niet.

Dat agressie niet wordt gemeld, is omdat 65 procent denkt dat de werkgever er niets mee doet, bijna 25 procent van de respondenten is bang door de melding in de problemen te komen.

De belangrijkste oorzaken van agressie zijn volgens het personeel betrapt worden bij zwartrijden, alcohol- of drugsmisbruik, stoerdoenerij en frustratie door vertragingen.

Te langzaam

Staatssecretaris Dijksma schrikt van de uitkomst van de enquête. Ze roept treinpersoneel op agressie wel te melden. Ze zei vorige week dat ze tien miljoen euro wil steken in de bestrijding van agressie in de trein. Dat bedrag komt boven op eerder gemaakte afspraken over maatregelen om het openbaar vervoer veiliger te maken.

Maar VVMC-bestuurder Wim Eilert stelde in het NOS Radio 1 Journaal dat de beloofde maatregelen veel te langzaam worden ingevoerd, zoals het inzetten van extra personeel na tien uur 's avonds. 

Het treinpersoneel wil bovendien meer, zoals een permanente dubbele bezetting op de trein en een terugkeer van de spoorwegpolitie. Ook het sluiten van alle poortjes op de stations en strengere straffen worden in de enquête genoemd. Veiligheidsmedewerkers op stations willen ook graag uitgerust worden met pepperspray en een wapenstok. Dijksma vindt het belangrijk dat het personeel nu snel verbeteringen ziet. "Al een jaar geleden zijn afspraken gemaakt, maar met name op het punt van de dubbele bezetting heeft het voor veel mensen te lang geduurd."

Dijksma wil verder reizigers die zich herhaaldelijk misdragen uit het openbaar vervoer weren. 

"Vinger aan de pols"

De NS zegt in een reactie op de website dat er al heel veel maatregelen zijn genomen. Het afgelopen jaar zijn op 22 stations agenten gestationeerd. 

Daarnaast zijn er op tientallen kleine en middelgrote stations extra beveiligingscamera's opgehangen en zijn de toegangspoortjes her en der versneld in werking gesteld om zwartrijden tegen te gaan. 

De NS houdt de vinger aan de pols om vast te stellen of de maatregelen werken, zegt een woordvoerder. Verder kost het tijd om personeel te werven en op te leiden.

Bovendien heeft de NS de Universiteit Utrecht een breed onderzoek laten opzetten naar het veiligheidsgevoel onder het treinpersoneel en het effect van de genomen maatregelen. 

Ondanks alle incidenten krijgt de NS als werkgever in de enquête het rapportcijfer 7. Veel werknemers zijn ondanks alles verknocht aan het werk op de trein.

STER Reclame