Favoriete stekkie en waardeloze winkel: reacties op sluiting V&D
"Blijkbaar kennen de curatoren geen armoede of honger. Walgelijk! Zoveel mensen werkloos", is een van de vele reacties op sociale media na het faillissement van V&D. Gisteren viel na bijna 130 jaar het doek voor het warenhuisconcern.
Teleurstelling op 'the day after' overheerst in de reacties. Veel mensen denken, nu al, met weemoed terug aan de bezoeken aan de V&D. "Misschien ben ik ouderwets, maar voor mij was de formule niet achterhaald maar prettig", schrijft Karin Lindhout-Lagendijk op Facebook. "Mooie balans tussen Hema en Bijenkorf. Hopelijk is het geen reflectie van het verdwijnen van de middenmoot."
"Ik ga de V&D echt missen', twittert Arjen Busscher. "Was er trouwe klant, kocht er kerstversiering, kantoorartikelen en sokken."
"Was altijd zo leuk om door de V&D te struinen", jammert ook Ashley Bouman. "Geen lekkere broodjes en taartjes meer van La Place. Nu moeten we een nieuw stekkie zien te vinden."
Ook met de oud-werknemers wordt meegeleefd in de reacties. "Veel sterkte voor al die werknemers die er zoveel tijd in hebben gestoken", zegt Dorine Taanman. "Waarom worden banken wel gered door de regering en wordt zo'n warenhuis verkwanseld", vraagt Angel Koster zich af.
Toch vinden ook veel mensen dat het warenhuis zelf in had moeten grijpen. "Ik kwam er al jaren niet meer", zegt Nikie Oldenburger. "De winkel is in mijn beleving niet echt met de tijd meegegaan."
"Het was een waardeloze winkel", vindt Patrick Goedhart. "Nooit met de tijd meegegaan. Jammer voor het personeel, maar dit was te verwachten."
Ook Tamara van der Werf is er niet rouwig om. "Had niks met V&D. Concept van de winkels is nooit veranderd."
Personeel van de V&D in Dordrecht maakte een afscheidsfilmpje. In de video staan medewerkers op de roltrap van het warenhuis terwijl iemand zegt: "Dit is de afscheidsvideo van de V&D, zwaai maar allemaal." Aan het einde van het filmpje zingen medewerkers: "Als we gaan, dan gaan we met z'n allen."