YouTube gaat Netflix en HBO achterna met eigen series
Netflix kreeg veel bekendheid met series als House of Cards en Narcos, HBO vond in Game of Thrones een ster-serie. YouTube, het belangrijkste online videoplatform, wil voor zijn nieuwe abonnementsdienst - YouTube Red - hetzelfde.
Vandaag lanceert de videodienst vier eigen producties. Deze zogenoemde originals zijn dus onderdeel van het nieuwe abonnement, maar ook los te koop. Op die manier probeert de videodienst, die onderdeel is van Google’s Alphabet, mee te komen met andere betaalde platformen. YouTube haalt nu vooral inkomsten uit advertenties.
Exclusieve toegang
Het abonnement kost 9,99 dollar per maand en is voorlopig alleen in de Verenigde Staten beschikbaar. Voor dat geld zien gebruikers geen advertenties, kunnen filmpjes offline worden afgespeeld en krijgen gebruikers toegang tot YouTube Music, de muziekdienst van het platform. En daar komen vandaag dus drie films en één serie bij. YouTube werkt ook al aan andere producties.
De eerste film is A Trip to Unicorn Island, een documentaire over Lilly Singh, een komiek die op YouTube bekend is als Superwoman. Ze is voor de film gevolgd tijdens haar internationale tour. De tweede film heet Dance Camp, een tienerdrama over dans. Als derde wordt een nieuwe sciencefiction- en actiekomedie uitgezonden: Lazer Team.
Maar de bekendste productie is afkomstig van YouTube-ster PewDiePie, die op YouTube maar liefst 42 miljoen abonnees heeft. Hij gaat de serie Scare PewDiePie maken.
De series staan heel dicht bij het YouTube-publiek. "YouTube Red is jouw kans om de projecten van je favoriete makers te ondersteunen, die hier tot nu toe alleen maar konden dromen", zegt Susanne Daniels, bij YouTube verantwoordelijk voor de originals.
De belangrijkste vraag is of YouTube met z'n originele producties kan concurreren met diensten als Netflix, HBO en Hulu. Nu kiest YouTube heel bewust voor series die een grote kans hebben om aan te slaan bij fans van hun sterren. Wel blijft het afwachten of gebruikers willen betalen voor deze content, die ze tot nu toe vaak gratis konden zien.
Bestaande films en series
YouTube is naar verluidt ook bezig met het aankopen van films en series die door anderen zijn geproduceerd. Netflix biedt naast hun eigen producties ook bestaand materiaal aan. Dit zijn vaak films en series die al ergens anders zijn getoond. YouTube wil volgens The Wall Street Journal juist nieuwe series hebben, die nog nergens anders te zien zijn geweest. Het bedrijf zou daarover in gesprek zijn met vertegenwoordigers uit Hollywood.
"Ik zie in YouTube zeker een legitiem gevaar voor Netflix, Amazon en Hulu", zegt Mark Terbeek van durfinvesteerder Greycroft Partners, dat zich focust op media en technologie, tegen de Wall Street Journal. "YouTube is dominant in korte video’s. Ze hebben wereldwijd een groot bereik en zijn technisch heel goed, wat ze recht geeft op een plek aan tafel bij de andere grote namen."